tiistai 22. helmikuuta 2011

Istanbul here I come!

Tämä tyttö lähtee syyskuussa Istanbuliin! Tänään tosiaan tuli varmistava sähköposti Study Abroad-vaihetta koskien ja vaikka paikan saaminen oli jo suht varmaa, niin ihmiset salilla varmasti luulivat, että päässäni on jotain pahasti vikana, kun hymyilin kuin Naantalin aurinko ainakin 13 minuuttia putkeen.


Eli Istanbul, 12 miljoonan asukkaan kaupunki Turkissa Aasian ja Euroopan rajalla. Itse yliopisto, Boğaziçi Üniversitesi, sijatsee Euroopan puolella Bosborin salmella ja on tällä hetkellä Turkin suosituimmaksi rankattu yliopisto turkkilaisissa pääsykokeissa, joihin kaikkien yliopistoon haluavien opiskelijoiden on pakko osallistua, ja jossa parhaimman tuloksen saaneet oppilaat savat ensimmäisinä valita mihin yliopistoon menevät. Eli seurauksena on yliopisto täynnä Turkin älykkäimpiä ihmisiä ja minnekkäs muualle minä paremmin sopisinkaan kuin sinne kaltaisteni sekaan (joopajoo...). 


Webometricsin mukaan yliopisto on 643. paras koko maailmassa, joka ei ole ihan huono sijoitus huomioiden yliopistojen lukumäärän, 12010. Sama sivusto on rankannut Bogazicin yliopiston kolmanneksi parhaaksi koko Turkissa, jossa on yhteensä 132 yliopistoa. Eli voisin sanoa, että ehkäpä en ole menossa ihan mihinkään huonoimpaan mahdolliseen opinahjoon! (Ps. Helsingin yliopisto on maailman sijoituksissa 62.!!! Hyvä Suomi!)

 

Turkissa itsessään minua eniten houkuttelee se kulttuuri mistä olen kuullut aika eriäviä mielipiteitä: toiset lyövät suoraa oven naamalleni ja sanovat, että en selviä ja en tykkää ja toiset tietysti kehuvat kuinka ihanan erilaista siellä on. Itse olen lähdössä ihan avoimin mielin ja haluan kokea erilaisen kulttuurin, koska olen koko elämäni elänyt suht 'kulttuurittomassa' ja neutraalissa ympäristössä, missä ei toteuta minkäänlaisia traditioita tai uskontoon liittyviä tapoja. Niin ja enhän minä nyt ole menossa minnekkään muslimilahkoon asumaan keskelle vain turkkilaisia ihmisiä, vaan olen menossa hyvin kansainväliseen yliopistoon ERASMUS vaihdon kautta, joka edesauttaa myös muiden kuin turkkilaisen kulttuurin kokemista ja oppimista. Vielä olisi paljon asiaa ja ajatusia siitä mitä olen kohdannut, kun olen kertonut lähteväni ja haluavani Turkkiin, mutta taidan jättää pohdinnat toiselle kertaa.
 

Vaikka olen korviani myöten täynnä tätä asuntolassa asumista, niin olen päättänyt, että haluan asumaan yliopiston asuntolaan, joka sijaitsee vain 2.5km päässä eteläiseltä kampukselta, jonne itse olen menossa. Onhan siihen muutamia syitä kuten se, että olen maassa kuitenkin vain lyhyen aikaa ja haluan tutustua mahdollisimman moneen ihmiseen, asuntolassa on 24/7 valvonta ja tietysti helpompi järjestää kaikki asiat. Olisihan se liikaa häslinkiä, jos haluaisin etsiä kämpän niin lyhyelle ajalle. Olen myös kuullut, että asuntolat ovat paljon parempia kuin missä nykyään asun.


Että näin, ihana tietää, että syksyllä odottaa taas matkustelu ja pääsen minulle ihan vieraaseen maahan!

Kuvat Googlesta/Superdormin sivuilta

7 kommenttia:

  1. Onnittelut! Varmasti tulee hieno (ja erinlainen) vuosi!

    VastaaPoista
  2. Vautsi!! kuulostaa ihan mahtavalta!:)

    VastaaPoista
  3. Olen itsekin lähdössä Bogaziciin ensi lukuvuodeksi. Toistaiseksi shokeeraavinta on ollut juuri muiden mielipiteet siitä, että olen lähdössä Turkkiin.

    VastaaPoista
  4. Hei apua, tosi kiva! Missä opiskelet tällä hetkellä? Laita s.postia, jos huvittaa jennii_90@hotmail.com :)

    VastaaPoista