maanantai 7. helmikuuta 2011

On lottovoitto syntyä Suomeen

Oon nyt asunu Briteissä 1 vuoden 5 kuukautta ja 1 päivän ja välillä oikeesti turhauttaa asua täällä. Tuntuu, että mikään ei toimi, kaikkea pitää odottaa ikuisuus, kaikesta velotetaan ja edes kuuma ja kylmä vesi ei olla voitu yhdistää hanoissa. Ja eihän tämä nyt mikään rikas valtio ole ja meillä Suomessa sentään valtio antaa rahaa työttömille ja opiskelijoille ja äitiyslomalla oleville ja vähän muillekkin ja varmaan kaikille ja mullekkin, vaikka en ees asu Suomessa. Ja Briteissä ei oikeastaan kenellekkään. Ehkä tässä on se, että olen tottunut parempaan. Ehkä meillä Suomessa asiat on vain yksinkertaisesti niin hyvin, että Britannia ei vain pärjää. Ei sitä siellä asuessa osannut arvostaa.


Tästä oon jo muutamaan otteeseen päässy aika kiivaaseen keskusteluun kun sisäinen patrioottini on herännyt henkiin. Ja tiedän, että kritisoin Britanniaa ihan liikaa ja ehkä se on suht tylyä näitä brittejä kohtaan, koska kuitenkin heidän verorahoistaan valtio maksaa mun koulutuksen. Mutta myös minä tuon suomalaisten verorahoja tänne Kelan avulla. Mutta Suomi on vaan paras maa. On myös alkanut ärsyttää kun luennoitsijat paasaavat Britannian kehityksestä ja silti yhdessä ihmetellään, kun Pohjoismaissa annetaan äitiyslomalla rahaa äideille. Siis ihanko tosi, mistä se raha oikein tulee? No meillä Suomessa kun ihmiset ihan oikeastioikeasti maksavat veroja.

Okei, minähän olen valintani tehnyt, mutta jos totta puhutaan niin en todellakaan silloin melkein 1.5 vuotta sitten olettanut miten pienet ja arkiset asiat voivat alkaa pännimään näin pahasti. Miksei vessaa voi vetää putkeen niin monta kertaa kun haluaa ja aina pitää odottaa sen vesisäiliön uudelleen täyttymistä? Miksei niitä hanoja nyt oikeasti voitaisi ihan kaikkialla yhdistää? Miksi katuja ei uusita kun niissä on enemmän kuoppia kuin tasaista tietä? Miksi on normaalia että lämmitys katkeaa viikoksi? Miksei valtio tue enemmän opiskelijoita? Miksei miksei miksei? Ja en edes aloita niistä katastrofeista mitä lumi aiheuttaa...

Okei nyt sain purettua Brittiangstini. Onneksi lähimmät kaverini eivät ole brittejä, niin voin rauhassa kertoa kun joku ottaa päähän. Ja todellakin jaksan mainostaa Suomea ehkä vähän liikaakin, silti kuitenkin tänään ihmettelin kun yks luokkalainen sano hakeneensa Turkuun ja Kajaaniin tekemään Study Abroad-vaiheen. Okei, on se hyvä maa, mutta silti jostain syystä sieltä lähdin pois.

 

Kuva googlesta

4 kommenttia:

  1. Musta kans tuntuu, että aina valitan kun täällä ei mikään toimi ja sitten mietin, että "no, on oma valinta ollut tulla ja jäädäkin tänne". Silti olen varma, että Britteihin en ole tulossa uudestaan asumaan valmistumisen jälkeen.
    Miten nämä ihmiset ovatkaan voineet joskus hallita lähes koko maailmaa?
    Pahinta mun mielestä on se, ettei nämä itse tajua miten "jälkeenjääneitä" nää on. Euroopan kehitysmaa, varmasti. :)

    VastaaPoista
  2. Sepa, no sulla ei onneks oo enaa paljoa jaljella :) loppujen lopuks mullaki vaihdon ja placementin jalkeen on Briteissa asumista yhteensa alle 2 vuotta.. Ja kaikkeen tottuu.

    VastaaPoista
  3. Jaiks, mä oon superonnellinen täällä suomen maalla, mutta oon silti lähdössä aupparoimaan britteihin. Mä vaan haluan nähä muutakin maailmaa!

    Mutta tiiän jo nyt, että alan kiukutella siellä kaikesta tollasesta:D Oon kuullut tota samaa juttua niin monilta että huhhuh, sun pitää varmaan valistaa niitä kaikista kehittyineistä suomijutuista;)

    VastaaPoista
  4. Onhan se hyvä nähdä muutakin maailmaa, ite en todellakaan osannut arvostaa Suomea niin paljon kuin nykyään arvostan. Ja oon tehny sen kyllä kaikille selväksi, kuinka hyvin meillä siellä asiat on:) Minne päin oot lähössä aupparoimaan?

    VastaaPoista