tiistai 10. toukokuuta 2011

Kämppikseni

Lukijani Oona laittoi edelliseen postauksen kommentin:

oon kyllä aikoinani lukenut sun blogin läpi ja 
seurannut reaaliajassakin jo vaikka kuinka pitkään, mut nyt tuli kyllä jotenkin puun takaa - sulla on kämppiksiä?!?! miksei niistä oo koskaan mitään juttua? :D 
  
Kyllä, mulla on kämppiksiä, mutta syy siihen, etten heistä ole puhunut lainkaan on aika yksiselittäinen. En vietä heidän kanssaan aikaa, en tunne heitä yhtään, enkä tiedä heidän yksityiselämistä paljon mitään. Minulla kesti muutama kuukausi oppia heidän nimensä ja heidän ikänsä minulle selvisi vasta viime viikolla. 


Eli asun Woolmanhill nimisessä opiskelija-asuntolassa, jossa asuu yli 700 asukasta ja joka lähinnä muistuttaa vankilaa. Jaan asunnon viiden muun ihmisen kanssa ja voin sanoa, että kyseessä on erittäin monikulttuurinen sakki. Löytyy kaksi afrikkalaista, malesialainen, kiinalainen, intialainen ja minä. Lähinnä meidät erottaa ikä ja elämänvaihe. Kaikki muut ovat täällä tekemässä vuoden mittaista maisteritutkintoa ja heidän ikänsä lähentelee jo kolmeakymmentä. Siihen sitten päälle vielä kulttuurierot, joita olen kohdannut 7 kuukauden sisällä enemmän kuin koko pienen elämäni aikana. Tottakai olisi mukava, jos minullakin, niin kuin kaikilla kavereillani olisi samanikäisiä kämppiksiä, joiden kanssa tutustua ja ystävystyä sen sijaan, että ainoat keskustelun aiheet olisivat, kuka vie roskat, kuka ei ole tiskannut omia tiskejään ja kuka taas metelöi viime yönä. Välillä (eli aika usein) mietin, että miksi minä olen tässä asunnossa, mutta 7 päivää ennen Suomeen lähtöä en enää jaksa vaivata päätäni sillä. Olen oppinut paljon kyseisistä kulttuureista ja tuhonnut sekä vahvistanut stereotypioita.

Eli näin. Kokemani asiat tässä asiassa vahvistavat tunnetta siitä, että ei enää ikinä (Turkin jälkeen) opiskelija-asuntolaan. Elämä näissä ei aina ole sitä jatkuvaa juhlimista kämppisten kanssa, vaan oikeasti sukset saattavat mennä ristiin ja sitten vältellään toisia. Kyllä minä muutamalle heistä juttelen välillä, mutta muuten joko kieli, kulttuuri tai luonne estävät kommunikoinnin. No, enää muutama pävä jäljellä.

Kuvat Googlesta


1 kommentti:

  1. Ookei, kiitos vaan selvennyksestä, oon taas piirua fiksumpi :D En kyllä itekään tykkäis asua viiden muun kanssa, oli ne sitten millaisia ihmisiä tahansa. Mut kohta pääset pois!

    VastaaPoista