maanantai 14. marraskuuta 2011

Oleskeluluvanhakupäivä

Iik, mua jännittää. Melkein jokainen on toivottanut mulle onnea hakemiseen, jopa yksi luennoitsija!

Eli tein nettihakemuksen heti kun tulin ja siinä oli sitä pientä säätöä jo silloinkin, mutta today is the day, ku pitää mennä sinne ja pääsen esittämää taitavia turkin taitojani, kun ei ne muuta osaa.

Olin koko ajan kuvitellut, että tapaaminen on tiistaina, mutta eilen huomasin puhelimessani muistutuksen tälle päivälle ja tarkastin ajan ja se onkin tänään! Tuli vähän kiire; piti ottaa kopioita ja passikuvatkin pitäisi vielä saada. Tuo passin kopioiminen oli jo jännä juttu itsessään, kun passini on hieman kärsinyt ja sitä ei kestä avata kunnolla, ettei se hajoa kokonaan. Noo, näytin tulostajamiehelle lapun, jossa luki, että ole varovainen, passi on hajoamassa (tai mistä mä tiedän, mitä Seyma siihen kirjotti?). Mies vain tuhahti ja kiskaisi passin auki ja länttäs kopiokoneeseen. Vähän meinas hypätä sydän kurkkuun, mutta passin kuivunut ratina viisumisivulla ei ollut niin paha verrattuna siihen mikä se on kun avaa kuvasivun. Kuvasivuista otin sitten kopion kopioista, muuten olisi passi varmaan vanhaa tavaraa.

Oon myös kuullut jänniä juttuja tästä maksupuolesta. Normaalisti lupa maksaa 138TL, mutta hinta on oikeasti siitä ylöspäin riippuen mitä kaikkea he keksivät. Olen kuullu, että jotkut ovat maksaneet parikin sataa euroa tai jotain tuolta väliltä ja aina ne keksivät jotain valittamista. Tulikin mieleen, että täytyy ottaa sanakirja mukaan.

Mutta jos muut ovat saaneet, niin enköhän minäkin? Tai suurin ongelma siinä on se kieli ja rahapuoli. Ja kuulemma siinä koko operaatiossa ei mee ees kauaa. Yleensä. O-ouu. Lähen superaikasin liikkeelle, koska jos missaan oman aikani se on voivoi ja tervetuloa uudestaan ikuisuuden päästä.

Wish me luck, kuten kaikki muutkin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti