perjantai 1. kesäkuuta 2012

Teehetki

Hyvää kesäkuuta kaikille! Mulla on jotenkin ihanan levollinen olo, kun asiat alkavat (ehkä) pikkuhiljaa järjestyä ja sitä myötä laskee myös stressi. Tai tuntuu, että sitä ei enään edes ole. Myös kahden päivän vapaat piristivät kummasti ja on mukava taas mennä illaksi töihin. Tein myös juuri tunnin lenkin aika kovissa kaatosadekuuroissa ja vietin rauhallisen tee & teeleipä hetken. Olen huomannut, että olen paljon tyytyväisempi ja onnellisempi, kun urheilen ja syön terveellisesti. Mitä roikkuvampi vatsa ja kamalampi turvotus, sitä surkeampi olo henkisestikkin. Silti usein repsahtaa (kuten eilen), mutta kai niitä herkkuhetkiäkin pitää olla. Pitäisi vain aina muistaa se jälkifiilis mikä liiasta herkuttelusta tulee, niin saisi senkin ehkä enemmän kuriin.

Yksi asia mikä ruokailussani on ongelma, on se, että syön kamalan vähän kuitua ja haluan sitten välillä tehdä tämmöisiä "kuitupommeja". En kyllä tiedä, että ovatko ne sitten hyväksi vai huonoksi. Kuitua saan enimmäkseen vain hedelmistä, kasviksista ja nyt sitten olen ottanut käyttöön pellavansiemenrouheen, koska kuidun saanti on kuitenkin erittäin tärkeää elimistölle. Usein VHH-ruokavalioissa se unohtuu kaiken proteiinimäärän vallitessa.
 
 

Eli nyt oli vuorossa Mitä kaapista löytyy-periaatteella tehtyjä teeleipiä. Käytin taas sitä neitsytkookosöljyä voin tilalla. Sitä muutenkin suositellaan ottamaan päivittäin muutama ruokalusikallinen ja se palauttaa treenin jälkeen (lenkki juuri takana). Suosittelen muuten tutustumaan tuohon neitsytkookosöljyyn lisää, sillä on niin käsittämätön määrä kaikenlaisia (kiisteltyjä) terveysvaikutuksia - sisäisistä ulkoisiin. Jep, olen taas hurahtanut.. Sekaan laitoin auringonkukansiemeniä, kauralesettä, kaurahiutaleita, pellavansiemenrouhetta ja ripaus jauhoa. Minut tuntien seassa olisi ollut ruistakin, jos sitä olisi nyt tähän hätään löytynyt kaapeista. Sitten tilkka maitoa, vaniljasokeria, leivinjauhetta, suolaa ja kananmuna. Tämä menee siis aikalailla skonssiohjeella, mutta sokeria ei tarvitse, koska kookosöljy on aika makeaa ja tuo vaniljasokerikin oli nyt vain kokeilu. Ehkä kuitutasapainoni näillä eväillä on taas hitusen korkeampi. Teehetken kruunasi Aberdeenistä ostettu mangon makuinen vihreätee.

  

2 kommenttia:

  1. Onneksi kasviksista ja hedelmistä saa paljon kuituja. Sitä vaan on niin opetettu siihen "Leivästä saa kuituja" -mentaliteettiin, mikä Suomessa vallitsee. Leipää, leipää, leipää. Pitää vaan kuunnella kroppaansa, niin tasapaino kyllä löytyy. Hurahtaminen on kivaa, harrastan itsekin sitä säännöllisesti :) Mukavaa kesäkuun alkua sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tiedän saavani niistä aika hyvin kuitua, mutta välillä tuntuu, että ne eivät riitä :( pian saan haettua vanhempieni pakastimesta marjoja, niin ehkä se kuitumäärä siitäkin sitten lisääntyy :) ja kiva kuulla, että en yksin täällä hurahtele kaikkeen hehe!

      Poista