sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Viikonlopun ruokalista

Tänä viikonloppuna olen ollut pääasiassa kotona sekä urheillut ihan vain kerätäkseni voimia ja päästäkseni yli viime viikolla vallanneesta väsymyksestä ja univeloista. Olen siis myös ehtinyt kokkailla ja herkutella paljon. Ajattelin tässä nyt hieman jakaa ideoita, reseptejä ja luomuksiani kanssanne. Olen epäkokkailijasta muuttunut viimeisen kuukauden aikana aikamoiseksi kokeilijaksi ja kehittelijäksi. Jos ei kokeile niin ei voi tietää!

Perjantaina kotiin tullessani tein aivan mahtavan wrapin. Pohjan tein yhdestä kananmunasta, yhdestä valkuaisesta, 1rkl kookosjauhosta sekä mausteista. Pohjasta tulisi vielä ohuempi, jos laittaisi vain valkuaisia. Ja jos ei pidä kookoksesta niin sen voi korvata jollain muulla gluteenittomalla jauholla, kuten mantelijauholla tai sitten käyttää ihan vain tavallista jauhoa/ruisjauhoa. Täytteen tein juuri liottamista ja keittämistäni pavuista, tonnikalasta, ruokakermasta ja mausteista. Sitten lisäksi salaattia, kurkkua, fetaa sekä tämän hetken lemppari jogurttikastikkeeni, johon tulee maustamatonta jogurttia, sitruunan mehua, ripaus suolaa, mustapippuria sekä kuivattua ruohosipulia (maustehyllystä poimittua). Kääräisin wrapin kebabrullan tyylillä folioon, jolloin se pysyi paremmin kasassa ja kaikki täytteet sen sisällä! Taidanpa tehdä tänäänkin lounaaksi jonkunlaisen wrapin, ellen keksi taas jotain uutta ja jännää!


Lauantaiaamuna sitten herkuttelin terveellisellä smoothiella, josta jo eilen kirjoittelinkin. Tämän jälkeen tuli tehtyä aikamoiset urheilut ja kotiin tullessani olin ihan kamalan nälkäinen. Olin suunnitellut koko viikon uunibataattien/bataattiveneiden tekemistä, mutta kertaakaan ei ollut ollut tarpeeksi aikaa tai nälkä. Kyseinen ruoka ei kuitenkaan ollut ehkä se toimivin ratkaisu silloin, kun palaa kotiin hirmuisen nälkäisenä. Maultaan nämä täytetyt bataatit olivat kuitenkin ihan taivaallisia.

Halkaisin bataatin ja voitelin puolikkaat kylmäpuristetulla kookosöljyllä (vaihtoehtoisesti oliiviöljyllä yms). Sitten vain 200 asteiseen uuniin noin 40-50 minuutiksi riippuen bataattien koosta ja uunista. Kun bataatit olivat pehmenneet muusasin sisuksen ja laitoin hieman voita sekä suolaa. Täytteeksi tuli sama tonnikalasta ja pavuista tehty seos sekä herkkukastike, jotka löytyivät perjantain wrapistakin. Salaattiaddiktina tietysti lisäksi tarvitsi vielä salaattipinaattia, salaattia, fetaa, kurkkua, avokadoa ja raejuustoa.


Illemmalla nautiskelin vielä suklaa-banaanirahkajäätelöä, josta ei valitettavasti ole kuvaa. Mutta kuvitelkaa suklaajäätelö, sillä siltä se näytti ja maistui! Kaapissani oli vain kevyttä ruokakermaa, joten vatkasin osan siitä stevian kanssa. Tämän vaahdon sekaan kääntelin survotun sekoituksen, johon tuli puolikas banaani, tummaa kaakaota, steviaa, rahkaa ja taisinpa heittää ihan vähän vaniljanmakuista proteiinijauhettakin. Koko seos sitten vain pakastimeen muutamaksi tunniksi ja nam!

Tämän aamun herkuttelun olin taas kerran suunnitellut etukäteen jo eilen. Olen siis aikamoinen omenapaistoksen ystävä ja olen jo joskus ennenkin kehitellyt vaihtoehtoisia tapoja valmistaa kyseinen herkku. Tällä kertaa mentiin todellakin askel eteenpäin. Laitoin pannulle 1tl kylmäpuristettua kookosöljyä, jossa ensiksi paistoin paloitellut omenat kanelin ja stevian kanssa. Lopuksi laitoin vielä banaanin palaset sekaan pehmenemään ja paistumaan. Hedelmien pehmeytyessä tein sekoituksen, johon tuli noin 1,5dl kaura- ja ruishiutaleita,1rkl toffeen makuista proteiinia, 1rkl kookosjauhoa, annospussi steviaa, 1rkl kylmäpuristettua kookosöljyä sekä (rasvatonta) maustamatonta jogurttia niin, että kuivat aineet juuri sekoittuvat ja seos oli jämäkkää. Sitten vain hedelmät kulhoon, kauraseos murusteltuna päälle ja noin 200 asteiseen uuniin, kunnes pinta hieman ruskistuu (noin 15-20min?). Päälle tein maustamattomasta jogurtista, steviasta, maidosta ja kaapista löytämästäni Cambridge dietin vaniljasmoothien jauheesta kastikkeen. Kaikesta terveellisyydestä huolimatta paistos maistui erittäin samalta kuin ne sokerista ja rasvasta valmistetut omenapaistoksetkin!


Ruoissani saattaa olla harvinaisempia ruoka-aineita, joita ei ehkä ihan jokaisen kaapista löydy. Alussa painin itsekkin saman ongelman kanssa, mutta kun kerran hommasin kaiken niin terveellisemmän ruoan valmistus helpottui paljon. Ja jos nyt jotain ainetta ei ole tai ei haluakkaan käyttää niin hyvin usein sen pystyy korvaamaan jollain muulla. Kokeile, ideoi ja nauti! :)

2 kommenttia:

  1. NAM mitä kuvia. Maistuis varmaan muillekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, siitä vain tekemään! mun kokkailut kun ei oo mitään rakettitiedettäkään :)

      Poista