tiistai 14. toukokuuta 2013

Mustapapubrowniet

Välillä terveellinen leivonta vaatii aika paljon ennakkoluulottomuutta. Aluksi hieman epäilytti laittaa pakastekukkakaalia aamupalalettuihini, vaikka nyt tämä ainesosa alkaa olla jo aika tuttu juttu lähes jokaisessa herkussani. Mutta entäs ne instagramin vallanneet mustapapubrowniet? Voisinko ihan oikeasti saada jotain herkkua aikaan niistä pahalta haisevista pavuista? Kokeilin itse asiassa mustapapubrownie-muffinsseja jo muutama kuukausi sitten ja muistaakseni ne onnistuivat ihan hyvin. Niiden koostumus oli tosin jotenkin liian vetelä, joten halusin nyt kokeilla, että saisinko aikaan ihan oikealta brownielta näyttäviä, tuntuvia ja etenkin maistuvia leivoksia. Eli kokeilemaan vain!



Oma reseptini meni kutakuinkin näin:

puolikas banaani
puolikas purkillinen GoGreen-mustapapuja (noin 90-100g)
1 dl pakastekukkakaalia sulatettuna mikrossa
2 valkuaista
sopivasti Steviaa (n. 2-3 rkl)
1 dl kaura-/ruishiutaleita
3 - 4 rkl tummaa sokeroimatonta kaakaota
2 rkl kookosjauhoa
ripaus suolaa
(proteiinijauhetta)
(loraus maitoa, ripaus kaardemummaa)

Survo banaani, pavut ja kukkakaali tasaiseksi seokseksi. Vispaa valkuaiset ja makeutusaine kuohkeaksi vaahdoksi ja sekoita varovasti papu-banaani-kukkakaali seoksen kanssa yhteen. Voit myös lisätä valkuaiset ja makeutusaineen sellaisenaan ilman vispausta (en ole huomannu suurta eroavaisuutta). Tämän jälkeen lisää loput aineet yhä kevyesti sekoittaen. Voit myös lisätä esim. vaniljan makuista proteiinijauhetta, jos haluat nostaa brownien proteiinimääriä. Taikinan kuuluu olla paksua, mutta jos aineet eivät tunnu millään sekoittuvan niin lorauta sekaan vielä maitoa.  Lisää tarvittaessa makeutusainetta ja mausta halutessasi kaardemummalla. Laita taikina (neitsyt kookosöljyllä) voideltuun uunivuokaan ja paista 200 asteessa noin 35-40 minuuttia. Jäähdytä browniespiirakkaa jääkaapissa yön yli, silloin se on parhaimmillaan.

Ilman proteiinijauhetta mustapapubrowniessa on yhteensä noin 400 kaloria, 28g proteiinia ja 46g hiilareita. Yhden annoksen (30g) vaniljan makuista heraproteiinia saat nostettua proteiinin määrän noin 50 grammaan ilman hiilihydraattien nousua. Kakun kokonaisenergia proteiinijauheen kanssa nousee noin 520 kaloriin.


Piirakka näyttää ja tuntuu brownieseilta, en kuitenkaan voi väittää sen maistuvan samalta kuin ne voihin ja sokeriin hukutetut suussasulavat leivonnaiset. Hyvin usea leipuri laittaa taikinaan taateleita, joilla piirakasta saisi huomattavasti makoisamman ja varmaan koostumukseltaankin erilaisen. Itselläni ei valitettavasti ollut taateleita, tai vaikka viikunoita kotikaapeissa. Mielestäni nämä mustapapubrowniet toimivat kuitenkin erittäin hyvin. Browniet sopivat evääksi, kun vain kääräisee leikatut palaset folioon tai makeutetun rahkan/jogurtin kanssa nautittavaksi. Tässä välissä täytyy kuitenkin vielä muistuttaa, että olen jo tottunut tällaisten ruokien makuihin ja mikä vain, jossa on kaakaota ja muistuttaa jotain leivosta saa makuhermoni hymyilemään. Eli älkää asettako odotuksia liian korkealle, jos makunystyränne eivät (vielä) ole tottuneet :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti