maanantai 5. elokuuta 2013

Kehomme tarvitsevat monipuolista treeniä

Tänään 55 minuutin killerspinningin jälkeen ohjaaja puhui siitä, miten ihmisen keho tarvitsee erilaista ja monipuolista treeniä. Siinä pyörän satulassa rättiväsyneenä, hiki virraten ja toppi litimärkänä istuessani huomasin nyökytteleväni ohjaajan kommenteille. Kyllä, meidän kehot todellakin tarvitsevat erilaista treeniä, harjoitusta, rasitetta ja ärsykettä kehittyäkseen.

Itsekkin joskus treenihistoriani alkuaikoina tyydyin samaan treeniohjelmaan viikosta toiseen, samoilla painoilla ja samoilla liikkeillä. Myös lenkit tehtiin samalla tempolla ja matkakin pysyi suht samana. Näissä harjoituksissa ei pelkästään hidas ja heikko kehittyminen ole ongelmana, vaan myös ne jokaisen urheilijan pelkäämät rasitusvammat. Etenkin juoksussa sama liikerata voi hyvinkin nopeasti aiheuttaa rasitusvammoja. Eli pitkään matkaan treenaaminen ei tarkoita tasapaksua hölkkää päivästä toiseen, vaan tehokkaat ja nopeat intervallit saattavat jopa kehittää kestävyyttä paremmin.



Tällä hetkellä pyrin itse tekemään kevyttä ja pidempää lenkkiä, kovia intervallijuoksuja ja spinningiä monessa muodossa. Tässä kuussa taidan lisätä vielä uimisen aamucardiolistaani. Pyrin myös tekemään monipuolista kuntosaliharjoittelua, vaihdellen liikkeitä, painoja ja sarjojen pituuksia ja määriä. Vaikka kehitystä monipuolisen treenin osalta on tullut paljon, niin silti haen yhä uusia variaatioita ja ärsykkeitä. Seuraavaksi voisin alkaa lisätä supersarjoja ja alkaa tutustumaan pyramiditreenauksen iloihin. Ei pysytä kaavamaisina, eihän? Eli mites olisi seuraava treeni hieman eri tyylillä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti