maanantai 19. elokuuta 2013

Mistä ideoita treeneihin?

Kirjoitin vähän aikaa sitten siitä, että meidän kroppamme tarvitsevat monipuolista harjoittelua. Kuten jo tuossa aiemmassa postauksessani totesinkin, niin usein jämähdämme tuttuihin liikkeisiin ja toistamme samaa treeniä kuukaudesta toiseen. Itselläni alkuaikoina haasteena olikin ideaköyhyys ja kokemattomuus. Lenkit kulki tasaisesti, koska en tiennyt vielä silloin intervalleista tai porrasjuoksuista. Salilla tein pääsääntöisesti alkuaikoina laitteilla, joihin nykyään en oikeastaan edes koske, sillä suosin vapaita painoja. Mistä niitä ideoita ja variaatioita sitten saa siihen treeniin, jos kokemusta ei ole?

Oma lemppari lähteeni on internet. Hae termeillä, kuten jalkatreeni tai käsitreeni ja johan näyttöön pompsahtaa blogeja, keskusteluita, foorumeja ja vaikka mitä mainioita lähteitä. Paremmin tietysti tulee tuloksia, kun iskee hakukoneeseen termit englanniksi. Itse aloittelin vapaiden painojen kanssa selailemalla blogeja ja treenikokonaisuuksia. Jos liike oli tuntematon, niin katsoin videoita YouTubesta ja luin tekstejä oikeasta tekniikasta. Kiinnostuneena jaksoi oppia ja vähitellen oma liikepankkini on kasvanut aikalailla. Esimerkiksi täällä on ihan hyvin eri lihaksille sopivia liikkeitä.

Toinen viime aikoina omaan treeniini vaikuttanut tekijä on personal trainerit ja alan ammattilaiset. Tapasin nyt heinä- ja elokuussa oman PT:ni kaksi kertaa ja tarkoituksena oli saada ideoita ja variaatiota treeniin. Tämän lisäksi sain vielä kaksi ilmaista PT-tapaamista, kun liityin viime kuussa uudelle salille. Molempien personal trainereiden kautta sain ihan kamalasti uusia ideoita ja etenkin erilaisia, harvinaisempia ja tehokkaita kuntosaliliikkeitä vapaille painoille. Näillä vinkeillä jaksaa treenata vaikka kuinka pitkälle! Eli ei sitä traineria tarvitse joka viikko tavata, kunhan hän vain tsekkaa liikkeiden tekniikat ja antaa vinkkejä. Monelle kuntosaliharjoittelua aloittavalle opastus on oikeastaan enemmän kuin tarpeellinen.

Kolmas treenivinkkilähde on treeniseura. Itse olen nyt muutaman kerran käynyt parin kaverin kanssa salilla ja näyttänyt heille vapaiden painojen perusteita. En tietenkään ole mikään trainer, mutta uskon, että saamillani opeilla ja tekniikkaohjauksilla tiedän ihan hyvin. Vastapainona jakamilleni vinkeille saan niitä myös itse. Reilu viikko sitten kävin salilla tekemässä jalkatreenin crossfittiä harrastavan serkkuni kanssa. Pistimme crossfit-treenit pystyyn Lohjan salilla ja ah sitä menoa! Sain siitä treenistä yhden aivan huikean liikkeen jalkaohjelmaani sekä erilaista näkökulmaa kuntosaliharjoitteluun. Eli jaa tietoasi ja ime sitä muista!

Neljäntenä suosittelen ryhmäliikuntatunteja. Itse en ole kamala jumppatyttö, mutta välillä käyn tsekkaamassa esimerkiksi kahvakuulatunnilla tai jossain vatsaselkä-jumpassa uudet ohjelmat ja etsimässä ideoita. Esimerkiksi vatsalihastreeni saa todellisen päivityksen, kun käy edes muutamalla tunnilla! Kahvakuulajumpasta saa taas vaihtoehtoisia lämmittelyideoita ennen lihaskuntotreenejä. Hyödynnä siis kuntosalisi ryhmäliikunnat, vaikka et niistä aina kamalasti pitäisikään!

Näiden neljän perusvinkin lisäksi lueskelen artikkeleita ja alan lehtiä. Kotiini tulee (ilmaisen juoksutakin takia tilattu) Kunto Plus, jossa on enemmän arkiseen urheiluun ja hyvinvointiin liittyviä tekstejä. Astetta tehokkaampia treeni-ideoita taas saa esimerkiksi Muscle & Fitness -lehdestä. Paperisten versioiden lisäksi netti on pullollaan artikkeleita, mielipiteitä, vinkkejä ja ajatuksia treenaamisesta.


Nyt siis vain tankkaamaan sitä tietopankkia! Uusilla liikkeillä urheiluinto nousee aivan uusiin lukemiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti