perjantai 25. lokakuuta 2013

Ajatuksia terveellisemmästä ja kevyemmästä ruokavaliosta

Tekstiä miettiessäni pohdin, että puhuisinko minä nyt terveellisemmästä vai kevyemmästä ruokailusta, sillä nehän ovat kaksi aivan eri asiaa. Jos syö kevyemmin, saattaa elimistöön kaataa kasapäin keinotekoisia aineita, kun taas terveellinen ruokavalio ei aina ole kevyttä. Esimerkiksi puhdas pähkinävoi (tai pähkinöistä valmistettu jauho) on terveellistä, täynnä hyviä rasvoja, vitamiineja, mineraaleja sekä antioksidantteja, mutta myös erittäin energiapitoista. Päätin siis, että puhun molemmista näkökulmista ja käsittelen asiaa omien mielipiteiden sekä ajatuksieni kautta. Tekstin tarkoitus ei todellakaan ole tuputtaa kenellekään erilaista ruokavaliota, sillä syömiset ovat jokaisen henkilökohtainen asia. En myöskään tähtää herkuttelun kieltämiseen tai halua tyrkyttää ketään syömään pelkkää pupunruokaa aamusta iltaan. Halusin kuitenkin jakaa asioita, joita itse pohdin syömisessäni. Ja syömistähän minä pohdin kovinkin useasti päivässä!

Mediassa (etenkin sosiaalisessa sellaisessa) puhutaan paljon clean eatingistä, eli puhtaasta syömisestä. Tämä kattaa alleen paljon erilaisia näkökulmia ruokailurytmistä ravintoon, mutta pääkonsepti on syödä prosessoimatonta, eli puhdasta ruokaa. Vaikka konsepti saattaa vaikuttaa joltain laihdutushuuhaalta niin ei se kuitenkaan ole sitä. Omasta (ja varmaan monen muunkin) mielestä puhdas ruoka tuo paremman fyysisen sekä henkisen olon. Itse siis pyrin ostamaan esimerkiksi maustamatonta kanaa, maustamattomia jogurtteja ja herkkuni makeutan luonnollisella stevialla. Eineksistä en edes pidä ja valmistan ruokani 95 % itse, sillä näin tiedän mitä suuhuni laitan. Ruokavalion saa muutettua puhtaammaksi suhteellisen helposti kurkkimalla ruokien tuoteselosteita, valitsemalla maustamattomia tuotteita sekä shoppailemalla hedelmä- ja vihannesosastolla.


Vaikka ruokani on pääasiassa käsittelemätöntä niin samaan aikaan käytän juuri niitä kevyitä tuotteita, joiden tuoteselosteet ovat välillä todellista hepreaa. Tähän kategoriaan kuuluu etenkin proteiinivalmisteet, joita käytän lisänä urheilullisen elämäntyylini vuoksi. En edes uskalla kurkata heraproteiinipussini takapuolelle, sillä tuskin Apple crumble and Custard maku on luotu ihan luonnollisesti. Suomessa käytin Stevialla makeutettua heraproteiinia, joka oli varmasti askel kohti edes hieman luonnollisempaa tavaraa. Hyvin usein minua myös kiinnostaa matalakaloriset ja vähähiilihydraattiset tuotteet, mutta järkeni kapinoi näitä vastaan. Tuskin esimerkiksi Waldens Farmin calorie free pannarisiirappi on kovin hyväksi keholleni? Mutta toisaalta, saisin nauttia energiatonta herkkua hyvällä omallatunnolla. 

Entä sitten ne korkeakaloriset terveystuotteet? Itse suosin esimerkiksi kookos- ja soijajauhoa vehnäjauhon sijaan, vaikka niissä onkin enemmän energiaa (eli kaloreita). Kyseessä on kuitenkin proteiinipitoinen tuote, jossa rasva on laadukasta. Toinen on juuri tuo puhdas maapähkinävoi. Voisin syödä sitä vaikka purkillisen päivässä, mutta laadusta huolimatta lähemmäs kuusisataa kaloria 100 grammaa kohti tuskin tekisi hyvää muodoilleni. Myös esimerkiksi tummassa leivässä on enemmän energiaa kuin vaaleassa, mutta Suomessa kuitenkin tiedetään, kumpi on suositeltavampaa elimistöllemme. Eli laatu vai kalorit? Itse suosin laatua, mutta kaikkea kuitenkin kohtuudella.

Skotlantiin paluun jälkeen muistin myös taas miten paljon valmistajat huijaavat aavistamattomia kuluttajia. Esimerkiksi fat free ei todellakaan tarkoita sokeritonta. Moni meistä on varmasti tietoinen, että kaiken maailman rasvattomat jogurtit ovat pumpattu täyteen sokeria, joka ei sitten ole rasvaa ainakaan parempi. Ahkerana tuoteselosteiden lukijana tulee kuitenkin välillä bongattua myös luonnollisemmista rasvattomista tuotteista, kuten raejuustosta, lisättyä sokeria. Mielestäni tällaiset asiat pitäisi ilmaista selkeämmin paketeissa, eikä huijata usein niin tietämättömiä kuluttajia. Suosittelenkin siis kurkkimaan tuoteselosteista, että mistä tuote koostuu. Onko tuotteessa lisättyä sokeria ja paljonko sitä on 100 grammassa. Kurkin Kuluttajaliiton sivuilta taulukoita, joissa mainitaan jogurttipurkkien sokeripitoisuuksia sokeripaloina. Kuinkahan moni tietää, että useassa Suomessa myydyssä jogurtissa on jopa 5-6 sokeripalaa purkkia kohden? Tietysti toinen ääripää on taas ne aspartaamilla makeutetut tuotteet, joiden vaikutuksesta henkiseen ja fyysiseen vointiin voikin lukea netin syövereistä. Sitä tekstiä nimittäin riittää.

Omasta mielestäni pienilläkin muutoksilla ruokavaliosta voi saada itselleen sopivamman. Esimerkiksi usea karppaaja kehuu, miten heille sopii viljaton ravinto ja joidenkin elimistö taas lakkaa toimimasta ja olo on voimaton ilman hiilihydraatteja. Terveellisen ja puhtaan ruoan ei myöskään tarvitse olla tylsää (kuten kuvasta voi päätellä). Itse kokkailen paljon erilaisia juttuja ja kokeilen ihan kummallisiakin ideoita. Esimerkiksi voi ja sokeri makeiden piirakoiden pohjana ovat vaihtuneet erilaisiin papuihin, banaaniin ja steviaan. Kuinka kummalliselta ikinä tuo kuulostaakaan niin niillä saa korvattua pehmeyden ja kuohkeuden, jotka normaalisti leivonnassa luodaan voilla. Loppusanoina haluan todeta, että minulle tällainen ruokavalio sopii todella hyvin. Ja en tarkoita tällä sitä, että syön pelkästään terveellistä, puhdasta, laadukasta ja superruokaa päivästä toiseen. Kyllä minä syön sokerisia ja vehnäisiäkin herkkuja silloin tällöin, mutta pyrin kuitenkin pitämään kaiken kohtuudessa. Monen mielestä tämä touhu on ehkä liioittelua, mutta asiasta kiinnostuneena haluan lukea, oppia ja kokeilla millä keinoin voisin voida vieläkin paremmin.

Mites siellä? Kiinnostaako aihe tai onko mielipiteitä/ajatuksia jaettavaksi? :)

Kuva ja reseptit kuvan ruokiin löytyy (englanniksi) täältä

2 kommenttia:

  1. Joo - tämä ruoka ja syöminen onkin sellainen pahalainen, kun sitä tarvitsee ja jotain jopa himoitsee.
    Itselleni herätys näihin ruoka-asioihin tuli, kun pudotin 15 kg ylimääräistä. Siis todella HERÄTYS! Kun en vaan ollut tajunnut syömisteni määrää ja laatua. Ensin piti tulla tuo halua ja herätys, että ruokavalio merkitsee niin paljon ja omilla syömisillään voi vaikuttaa omaan vointiin. Kun ensin on hoksannut tuon, niin sitten sitä jokainen yrittänee etsiä itselleen sellaisen ruokavalion, jolla saa kivan olon.
    Mikä sitten on itsekullekin terveellistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 15 kiloa, huikea saavutus! Ja niin, kaipa sitä tarvitsee jonkunlaisen herätyksen ja etenkin halun, jos pyrkii muutokseen elämässään. Ja todellakin, terveellisyyttä löytyy moneen lähtöön ja jokainen päättää ja tuntee itse mikä taso sopii omalle keholle ja omaan elämään parhaiten :)

      Poista