sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Näin tsemppaat itsesi aamu-urheilemaan

Tykkään nukkua pitkään ja ottaa aamulla rennosti. Samaan aikaan suorastaan rakastan aamulenkin tai vaikka spinningin jälkeistä tunnetta, kun kroppa on kunnolla herännyt ja täynnä energiaa. Täydellisen aamun kruunaa herkullinen aamupala ja hetki omaa aikaa! Miten siis nousta sieltä sängystä tarvittavaa aiemmin ja lähteä urheilemaan, kun uni vielä maistuisi?

1. Ota treenivaatteet illalla valmiiksi. Kun laitat juoksutrikoot ja -paidan valmiiksi esille, on aamulla lähteminen huomattavasti helpompaa. Hyvin todennäköisesti valmiina odottavat vaatteet kannustavat aamulla lähtemään liikkeelle ja samalla säästät myös aikaa, kun et herättyäsi joudu jahkailemaan, että mitä sitä nyt pukisi. Kannattaa tietysti kurkata illalla seuraavan päivän säätiedotetta niin ei tule valittua vääränlaista vaatetusta.

2. Pakkaa myös tulevan päivän tavarat valmiiksi jo edellisenä iltana. Jos edessä on vapaapäivä, niin skippaa tämä kohta. Monella meillä kuitenkin aikainen aamulenkki tai muu urheilu tarkoittaa sitä, että edessä on töitä, koulua tai jokin muu meno. Tällöin kannattaa pakata tavarat illalla valmiiksi. Tämä säästää todellakin aikaa ja et joudu kiireessä miettimään, että mitä kaikkea tarvitsetkaan mukaan.

3. Suunnittele reitti tai treeni valmiiksi. Itse suunnittelen aamulenkin reitin usein jo illalla tai vaihtoehtoisesti mietiskelen asiaa nukkumaan mennessäni. Tutuissa maastoissa muutama lenkkireitti vakiintuu ja tällöin on helppoa valita joku niistä. Olen huomannut, että välillä kiinnostaa rantareitti metsäpolkuja enemmän tai vaihtoehtoisesti citylenkkeily tuntuu piristävimmältä. Valitse siis se reitti, joka tuntuu kaikista mielekkäimmältä. Uusien reittien suunnittelussa on haasteena eksyminen ja lenkin liiallinen pidentyminen. Reitin suunnitteluun käytän usein Kunto Plussan reittisuunnittelua. Jos et suuntaa lenkille, vaan lähdet vaikka salille, niin kirjoita itsellesi ylös mielekäs treeniohjelma. Se voi olla lihaskuntoa, kuntopiiriä, crossfitin tyylistä harjoittelua, mitä vaan!

4. Lähde ryhmäliikuntatunnille. Usealla kuntosalilla ryhmäliikunnat alkavat jo heti aamusta ja etukäteen varattua tuntia ei ehkä edes kehtaa skipata. Jos itsellä ei voimat meinaa riittää, niin ohjaaja varmasti kannustaa jaksamaan! Itselläni aamutraditioksi muodostui jossain vaiheessa spinningit, joiden jälkeen viimeistään oli täysin herännyt.

5. Sovi lenkkitreffit. Tämä vinkki sopii jokaiseen treenikertaan. Mutta voisiko olla karumpaa kuin jättää lenkkikaveri yksin kadunkulmaan odottelemaan. Lenkkikaveri, joka on noussut aikaisin ja hyvin todennäköisesti myös taistellut saman väsymyksen, laiskuuden tai voimattomuuden kanssa sinä aamuna. Ja silti kuitenkin noussut lämpimien vällyjensä välistä.

6. Mieti positiivisia puolia. Itse olen usein torkuttanut ikuisuuksia ja selitellyt itselleni, että kyllä minä nyt voin nukkua pidempään. En kylläkään muista kertaakaan sitten jääneeni sängynpohjalle, ellei syy ole ollut kova lihaskipu tai muu urheilua estävä tekijä. Ajattele aamutreenin jälkeistä tunnetta, ajattele hiljaisia katuja ja nousevaa aurinkoa, ajattele aamun tunnelmallisia hetkiä, jotka sinä voit nähdä ja kokea. Ajattele miten hyvä päivä tästä tulee, kun nyt vain nouset ja lähdet.


Laitettaisiinko tulevan viikon kunniaksi herätyskellot huomenna hieman aikasemmin soimaan ja lähdettäisiin aamu-urheilemaan? Ihan pian on jo talvi, joten nautitaan nyt näistä raukeista ja kauniista syysaamuista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti