keskiviikko 6. marraskuuta 2013

KSANTAANIKUMI - Leivonnan paholainen vai pelastaja?

Olen viime aikoina leiponut paljon gluteenittomia sekä ihan vain jauhottomia piirakoita, muffinsseja ja muita herkkuja. Oikeastaan joka päivä uunissa paistuu joku hyvinkin yksinkertainen proteiinipiirakka, josta puuttuu jauhot, sokeri ja voi. Juuri tällä hetkellä asunnossani leijailee tuoreen porkkanakakun lämpimät tuoksut. Nämä piirakat eivät kuitenkaan ole pelkästään herkkuhetkiä varten vaan toimivat myös todella kätevästi kiireisten päivien pelastajina. Nopea valmistaa ja helppo pakata matkaan mukaan. Olen viimeisen kuukauden aikana myös osunut aika nappiin leivontani suhteen ja nykyään lähes kaikki terveellisemmät piirakat maistuvat taivaallisilta. Tai ehkä olen vain totuttanut makuhermoni tähän maailmaan? Oli miten oli, olen kuitenkin halunnut jakaa reseptejä kanssanne, mutta vastassa on yksi este. Veikkaan, että kovinkaan monen kuiva-ainekaapista ei löydy ksantaanikumia ja jos löytyy niin haluaisiko moni sitä edes käyttää. Oman gluteenittoman tai vaihtoehtoisesti vain jauhottoman leivontani on viime aikoina siis mullistanut supermarketin alahyllyltä löytynyt taikapulveri, josta suomalaiset lähteet eivät paljonkaan tarjoa tietoa, mutta iskeppä hakukoneeseen xanthan gum ja johan alkaa löytyä!



Mitä ksantaanikumi sitten on? Kyseessä on sakeuttamis- ja stabilointiaine, jota löytyy useasta elintarvikkeesta, kuten jäätelöistä ja salaatinkastikkeista. Eviran vuoden 2009 lisäaineoppaan mukaan ksantaanikumi valmistetaan käymisprosessilla sokerista Xanthomonas campestris -bakteerin avulla. Epäilyttävän kuuloisten termien lisäksi aion nyt vielä pamauttaa leivontapöytäänne kovinkin karun faktan, sillä tämä aine tunnetaan paremmin E-koodilla, E415

Voiko tämä E-koodattu lisäaine sitten olla millään tasolla terveellistä? Usean lähteen mukaan tuotteella ei pitäisi olla mitään haittoja, etenkin kun käytetään kohtuudella. Ksantaanikumiallergikoille aine saattaa kuitenkin aiheuttaa samanlaisia oireita kuin gluteeni aiheuttaa keliaakikolle. Allergian tajutessaan voikin olla hauskaa alkaa metsästämään tätä koodia ruokapurkkien takaosasta, sillä ymmärtääkseni sitä löytyy todella monesta elintarvikkeesta.

Miksi käytän tätä E-koodipulveria vapaasta tahdostani? Vaikka en olekkaan keliaakikko niin syön hyvin vähän gluteenia. Ja tämän tuotteen avulla yksinkertaisesti jauhottomista herkuistani tulee huomattavasti parempia, sillä aine sitoo gluteenin tavoin gluteenittomat piirakkani tehokkaasti yhteen ja tekee koostumuksesta miellyttävän. Olen myös käyttänyt sitä kotona tekemääni jogurttijäätelöön sekä pannulla paistettavien (jauhottomien) pannareiden valmistamiseen. Markkinoilta löytyy myös muita vaihtoehtoja, joilla toteuttaa gluteenittomat herkut, mutta lukemani mukaan ksantaanikumi on kuitenkin tällä hetkellä paras vaihtoehto, jos pyrkii miellyttävään koostumukseen.

Hyvänä esimerkkinä toimivat kuvissa olevat piirakat (ovat näkyneet jo aiemmassa postauksessa), joiden pohjaan olen ksantaanikumin lisäksi survonut purkillisen vaaleita papuja tai kikherneitä, mahdollisesti banaanin tai sitten en, pari kananmunaa, maustettua ja gluteenitonta heraproteiinia, leivinjauhetta, steviaa sekä mukaan sopivia mausteita, kuten kaardemummaa ja kanelia. Eilisessä pienessä piirakassani oli taatelin palasia, kuvassa näkyy omenaa ja tänään tosiaan paistui porkkanapiirakka. Papupohjaisista piirakoista olen tosiaan puhunut ennenkin ja nyt ksantaanikumin oston jälkeen tämä perusresepti on vakiintunut arkeeni. Purkkipapujen sijaan pitäisi kyllä alkaa ostamaan kuivattuja papuja, sillä niiden natriumpitoisuus olisi huomattavasti suositellumpi.. Purkkipavuista proteiinipiirakkaan! Hyvin usein tulee lisättyä taikinaan myös kaurahiutaleita ja yhä vähenemässä määrin muita jauhoja, kuten soijajauhoja.


Muita gluteenittomasta/jauhottomasta leivonnasta innostuneita? Millä korvaatte gluteenin?

4 kommenttia:

  1. Löysin itsekin ksantaanin parisen viikkoa sitten, ja n. viikko sitten myöskin psyllium tuli ostettua ja testattua. Ksantaania olen nyt tähän mennessä käyttänyt vain erilaisten terveellisten vanukkaiden ja jäätelöiden tekoon, joten olisin enemmän kuin mielissäni, jos saisin kuulla, miten sinä olet valmistanut nuo kuvassa näkyvät leipomukset, reseptejä siis kyselisin?:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!
      asutko Suomessa ja jos asut, niin kiinnostaisi mista loysit ksantaanikumia?

      Reseptien suhteen olen todella surkea, silla leipomiseni perustuu sen hetken fiilikseen ja en todellakaan kayta minkaanlaisia mittoja. Esimerkiksi maukkaan omenapiirakan saa tehtya kikherneista tai muista vaaleista pavuista (pieneen piirakkaan puolikas tai kokonainen tolkillinen). Niiden sekaan suosittelen survomaan banaanin makeuden vuoksi, vaikkakin itse en enaa banaania oikeastaan kayta. Survokseen menee yleensa myos yksi kananmuna ja valkuainen. Valkuaisen kaytan ravintoarvojen vuoksi, mutta yhta hyvin kay kokonaisetkin munat. Loraus jotain maitoa (normaali, soija, hasselpahkina, manteli), pari lusikallista maustamatonta jogurttia/rahkaa, mausteiksi kanelia, kaardemummaa, suolaa, leivinjauhetta seka steviaa. Halutessasi voit myos lorauttaa vajaan ruokalusikallisen jotain oljya, kuten kookosljya tai oliivioljya. Jauhojen sijasta yleensa kaytan vain proteiinijauhetta seka kaurahiutaleita. Tahan kun lisaa noin 1/2 - 1 tl ksantaanikumia niin gluteenia sisaltavia jauhoja ei tarvitse. Taikina vuokaan ja paalle omenan siivuja seka kanelia ja paistetaan kunnes pohja on kypsa. Suosittelen, etta maistat taikinaa ennen uuniin laittamista, silla vaikka pavut eivat todennakoisesti maistu banaanin ja muiden aineiden kanssa miltaan, saattaa makeus kuitenkin vaatia hieman muutoksia.

      Toissapaivana kokeilin tehda proteiinipannarin uunissa pelkista maitotuotteista, kananmunasta, proteiinijauheesta, leivinjauheesta seka ksantaanista. Koostumus ei ollut todellakaan niin kiintea kuin papujen kanssa tehdyssa pohjassa, mutta muuten olin todella tyytyvainen. Eli valitettavasti en osaa sanoa kamalasti pavuttomista piirakoista tai muista leivoksista, ainakaan viela! Ksantaanikumin oston jalkeen olen kuitenkin lopettanut soija- ja kookosjauhojen kayton oikeastaan kokonaan.

      Eli suosittelen, etta kokeilet papu/banaanipohjaa piirakkaan ja lisaat taikinaan hieman ksantaania. Toivottavasti tama auttoi ja pahoittelut aakkosten vaillinaisuudesta tassa vastauksesta!

      Poista
    2. Hei!
      Kiitos vinkeistä piirakan tekoon, olenkin miettinyt, että olisi mielenkiintoista joskus testata piirakkapohjaa kikherneillä/muilla pavuilla. Kertomiesi vinkkien lukemisen jälkeen voipi olla, että innostun jo ihan lähiakoina testailemaan, minkälaisia piirakoita syntyy ketomillasi aineksilla. :-)

      Asun tosiaan Suomessa, ja löysin ksantaanikumia aika yllättävästi lähikaupan (S-market/K-supermarket) leivontaosaston hyllyistä! Ksantaani oli leivinjauheen, mantelijauhojen, gluteenittomien leivonta-aineiden (mm. psylliumkin löytyi tästä samasta hyllystä!) lähettyvillä. Luulin ensin, että joutuisin etsimään tuotetta hieman kauempaa, mutta kappas vaan, kuinkas kävikään:-)

      Poista
    3. Kiitos, todella hyvä tietää että sitä saa sieltäkin! Saattaa olla, että nappaan täältä kuitenkin pari pakettia Suomeen tuliaisiksi. Kun saat leivonnat käyntiin niin olisi aivan mahtavaa kuulla mitä sinä saat aikaan ksantaanilla ja miten nuo papupohjaiset piirakat onnistuivat :)

      Poista