tiistai 21. tammikuuta 2014

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja ravinto

Viime huhti-toukokuussa minulla todettiin jo useampia vuosia oireillut kilpirauhasen vajaatoiminta (hypotyreoosi). Kyseessähän on suht yleinen sairaus ja Terveyskirjaston mukaan noin 4 prosentilla väestöstä on lääkitys vajaatoimintaan. Naisilla sairaus on jopa neljä kertaa yleisempi kuin miehillä. Toisaalta oli huojentavaa saada diagnoosi ja tietää, että miksi nuorelta neidiltä lähtee hiuksia kasoittain ja minne katosivat ne vahvat kynnet. Olin myös aikoinaan naureskellut, että pakkohan mulla joku sairaus on olla, kun paino ei putoa vaikka miten söisin ja liikkuisin. Olin myös todella unelias ja elimistöni ei toiminut niinkuin piti. Jopa mahdollinen suolistosyöpäkin minulta tutkittiin, mutta niinkin yleistä sairautta kuin kilpirauhasen vajaatoimintaa kukaan lääkäreistä ennen Helsinkiin muuttoa ei edes arvaillut. Samaan aikaan tietoisuus hitaasta aineenvaihdunnasta aiheutti turhautuneisuutta.

Aloitin tietysti lääkityksen heti toukokuussa ja annosta haeskeltiin pidemmän aikaa. Ensin turhautti, kun oireet pysyivät ja lääkärin kanssa keskusteltua nostin annosta jo aika alussa. Sitten olikin sykkeet korkealla, kädet tärisi ja keskittyminen oli ihan hukassa. Verikokeet paljastivat lääkityksen olevan tdellakin liian korkealla ja palattiin takaisin alemmas. Vielä elokuussa annostusta haeskeltiin, sillä arvot eivät olleet kohdillaan ja annostuksen laskettua oireeni palasivat. Nyt joulukuussa sain verikokeesta arvot, jotka viittasivat kohdillaan olevaan lääkitykseen. Annos oli itse asiassa aivan sama kuin lähtötilanteessa.

Lääkitys ei kuitenkaan ole poistanut kaikkia oireitani ja lukemani mukaan thyroxinia käyttävät potilaat ovat todenneet arvojen olevan kohdillaan, mutta oireiden vain pysyvän. Ja vaikka aiemmin linkkaamani Terveyskirjaston artikkeli toteaa hyvin selkeästi, että ainut hoitomuoto on lääkitys ja elintavoilla sairauteen ei voi vaikuttaa, olen itse kuitenkin niin kokeilunhaluinen, että minua on alkanut kiinnostamaan useilla sivustoilla ja blogeissa suositellut ruokavaliot. Rakettitieteestä tai mistään huuhaastahan ei ole kyse, ruokavaliosta vain pyritään karsimaan mahdolliset haittatekijät pois. Enkä nyt tietenkään oleta, että kun aloitan syömään tietyllä tavalla niin sairaus paranisi, vaan ennemminkin, että oireet vähentyisivät ja voisin laskea lääkitystä.

Hyvin usein tietyt ruoka-aineet ja niiden poistaminen ruokavaliosta perustellaan sillä, mitä ruoka sisältää. Esimerkiksi (raa'an) kaalin ja soijan tapauksessa kyseessä on goitrogeenit jotka haittaavat jodin ottoa kilpirauhaseen ja täten lamaannuttavat kilpirauhasen toimintaa. Hyvin usea lähde myös painottaa viljojen välttämistä ja gluteenitonta ruokavaliota. Näitä perustellaan mm. gluteenin vaikutuksella tulehdusarvoihin. Itse henkilökohtaisesti uskon tähän väitteeseen, sillä kuten aiemmin viljattomuutta käsittelevässä postauksessani totesinkin, on esimerkiksi äitini reumaoireet vähentyneet viljattoman ruokavalion ansiosta. Tämän ruokavalion puolesta puhuvat esimerkiksi blogeista päätellen kilpparin vajaatoiminnasta kärsivät, jotka ovat kokeilleet viljattomuutta sekä ravitsemukseen perehtynyt Sami Sandvik.

Viimeisten kuukausien aikana olen ihan huomaamattani muuttanut ruokavaliotani myös Sami Sundvikin suosittelemaan maidottomaan versioon ja viljoja syön enää vain muutaman kerran viikossa. Myös raaka kaali on jäänyt pois ja olen vähentänyt soijan käyttöä, vaikka pidänkin soijamaidosta ja soijajauhoa tulee käytettyä joskus leivontaan. Ruokavalion lisäksi aloin tutustumaan lisäravinteisiin ja niiden tarpeeseen. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiville ovat jodi ja seleeni erittäin tärkeitä. Jodin suhteen asia on hieman kaksipiippuinen, sillä liiallisella jodilla voi olla myös negatiivinen vaikutus. Niiden lisäksi suositellaan eri vitamiineja, Omega-3:sta, magnesiumia, kalsiumia.. Itselläni on päivittäisessä käytössä tällä hetkellä noiden lisäksi mm. sinkki ja maitohappobakteerit.


Viimeisimpänä kokeilunani tulevat superfoodit. Maca-jauhetta suositellaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivälle ja juuri äsken postimies toimitti ovelleni Chlorella-jauhetta. Tietysti nämä tuotteet sisältävät vitamiineja ja hivenaineita ja toivonkin, että pystyn näillä korvaamaan nuo tablettiversiot. Muistan vielä joskus naurahtaneeni superfoodeille, mutta niiden hyötyjä miettiessäni en kyllä enää keksi yhtään syytä naurahdella.

Tämä postaus perustuu omiin ajatuksiini, lukemaani ja kokemaani. Ja tietysti tähänkin pätee periaate, että joillekkin sopii ja joillekkin ei. Olisinkin kiinnostunut kuulemaan myös muiden kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminnan kanssa elävien kokemuksia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti