perjantai 31. tammikuuta 2014

Lääkärikokemuksia Skotlannissa

Kirjoittelin tuossa muutama kuukausi sitten hammaslääkärikokemuksistani täällä Skotlannissa. Vinkkejä antavassa postauksessani neuvoin  menemään rekisteröitymään hammaslääkäriin, sillä hädän tullessa rekisteröitymisessä voi mennä pidempäänkin. Sama pätee myös perusterveyshuoltoon.

Noh, minähän rekisteröidyin ensimmäisenä vuotenani fiksusti lääkäriin ja kävinkin siellä näyttämässä kummallista ihottumaani, joka oli vallannut koko etupuolen kehostani. Silloin lääkäri totesi, että ei ole kuumetta, vaikka sitä en kysynytkään. Kuumetta enempää tutkimatta hän neuvoi menemään kotiin ja juomaan teetä. Tästä hieman ärsyyntyneenä olen tietoisesti pyrkinyt välttämään terveyshuoltoa täällä, vaikka pääasiassa palvelu on varmasti hyvää. Olen myös onnekseni pysynyt suht koht terveenä. Nyt kuitenkin maanantaina ja tiistaina lääkäriaikaa soitellessani minulle kerrottiin, että rekisteröitymiseni on peruttu, sillä asun niin kaukana lääkäristä ja minun täytyy mennä rekisteröitymään uudestaan toiseen paikkaan. Tässä vaiheessa olin jo suhteellisen ärsyyntynyt ja minut valtasi turhautunut Minä niin vihaan tätä -tunne. Tunne sen kun kasvoi, kun lähellä olevan terveysaseman vastaanotto totesi että rekisteröitymisessä menee 3-5 päivää, hyvällä tuurilla voisin saada varattua aikaa perjantaina seuraavalle viikolle. Anteeksi mitä? En pysty nielemään ja näkisin lääkärin vasta viikon päästä?

Tämän jälkeen alkoi googlettelu, että minne pääsisin. Soitin NHS24 palveluun, jossa neuvottiin menemään apteekkiin, jossa voivat kurkata kurkkuuni. Menin ja ilman mitään lisävaloa tai välinettä apteekkari totesi, että ei näy mitään erikoista. Mikään kipulääke, suihke tai imeskeltävä lääke ei kuitenkaan edes puuduttanut kurkkuani. Eilen sitten vihdoinkin soitin uudestaan lääkäriin ja onnekseni selvisi, että rekisteröitymiseni oli mennyt läpi ja voisin varata maanantaille ajan tai kokeilla soittaa heti seuraavana aamuna. Puoli tuntia myöhemmin päätin, että kurkkaan itse kunnolla kurkkuuni ja valkoiset peitteet nähtyäni iski kevyt paniikki, sillä nieleminen ei ollut enää pelkästään kamalan kivun takia vaikeaa, kurkkuni oli myös erittäin turvoksissa. Hätääntyneenä soitin uudestaan lääkäriin, että minun on pakko päästä viimeistään huomenna, että eikö sitä voisi varata jo nyt. Vastaanotto lupasi, että lääkäri soittaa minulle pian, muuta hän ei voi nyt tehdä asialle. Aika pian hoitaja soittikin ja suurempia kyselemättä kysyi, että ehtisinkö terveysasemalle 30 minuutin päästä. Niinhän siinä kävi, että nielutulehdus todettiin ja sain antibiootit. Toivon, että olisin päässyt jo silloin alkuviikosta sinne lääkäriin, sillä muutama yönä olen vain ollut hereillä ja yrittänyt olla nielemättä järkyttävän kivun takia.


Lopputulos on siis se, että kannattaa rekisteröityä ennen kuin hätä tulee, muuten lääkäriin on aika vaikea päästä. NHS24 neuvoi, että on myös mahdollista hankkia väliaikainen rekisteröityminen, mutta tälläkään ei pystytä varmistamaan, että saisi varattua aikaa kuin vasta vaikka seuraavalle viikolle. Myös ensiapu täällä ei taida pahemmin hoitaa tällaisia kurkkukipupotilaita, yksityisiä lääkäriasemia kuitenkin kai löytyy jonkun verran.

Kaiken ärsytysturhaantumisen jälkeen olen tyytyväinen siihen, miten tässä kävi. Paniikkisoitosta alle 2 tunnin päästä olin jo lääkärin vastaanotolla ja sain antibiootitkin ilmaiseksi. Nieluviljelyä eivät kuitenkaan ottaneet säästösyistä, vaan lääkäri totesi nielutulehdukseni kurkkuun katsottuaan ja erittäin turvonneita imusolmukkeita kokeiltuaan. Siinä tilanteessa minua ei haitannut, että millä tavalla hän sen toteaa, tärkeintä oli saada ne antibiootit ja päästä eroon tästä viiltävästä kivusta. Toivotaan nyt sitten, että se on nielutulehdus ja että antibiootit auttavat!

7 kommenttia:

  1. Mä olen toistaiseksi ollut yllättynyt omasta kokemuksestani NHS:n palveluista. Olin nimittäin aika skeptinen mutta jostain syystä kaikki on mennyt toistaiseksi hyvin. Hyvä vinkki tulevaisuutta varten on NHS Walk-in-centre jossa hoidetaan potilaita vaikka ei olisi rekisteröitynyt edes lääkärille Briteissä. Tosin siellä hoidetaan vain tiettyjä pienempiä vaivoja (tosin itse olen sieltä saanut myös antibiootteja) eikä mitään hätätapauksia. Toi sun eka lääkärikokemus kuulosti kyllä super ärsyttävältä, mulla olis mennyt varmaan hermot!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitos vinkistä Laura! Ootko käyny Aberdeenissä walk-in-centressä? Ei nimittäin NHS24 minulle tuommoisista vinkkaillut :(

      Poista
    2. Mä olen käynyt niissä vaan Derbyssä ja Lontoossa. Tulin niin uteliaaksi ja rupesin googlailee ja en löytänyt ainakaan äkkiseltään että Abessa olisi walk-in-centreä. Mikä on mun mielestä tosi outoa kun kyseessä on kuitenkin aika iso kaupunki. Mutta joo, mun mielestä ne on ollut tosi hyödyllisiä, nimensä mukaisesti vaan kävelet sisään ja niillä on tietty lista niistä jutuista joita ne pystyy hoitaa. En edes tajunnut että niitä ei välttämättä löytyisi jokaisesta isommasta kaupungista (yleensä ne on siis sairaalan yhteydessä)...Olipas pitkä selitys :D

      Poista
    3. Aha, tää näyttää siltä että vois olla taas yksi niistä Englannin ja Skotlannin jutuista..Nimittäin tuossa sivustolla sanotaan että näitä Walk in Centereitä on Englannissa eikä muusta osasta Brittejä mitään...
      http://www.nhs.uk/NHSEngland/AboutNHSservices/Emergencyandurgentcareservices/Pages/Walk-incentresSummary.aspx

      Poista
    4. No tuohan sitten selittäisi, että miksi tätä ei vaihtoehtoa ei tarjottu!

      Poista
  2. Onpas ikäviä kokemuksia ollut sulla. :/ Mä olen useampaan otteeseen juossut täällä viime kesän aikana lääkäreillä ja kokemuksia karttui jos jonkinlaisia, mutta meidän paikallisesta terveyskeskuksesta pitkälti pelkästään positiivisia kokemuksia. Sairaalakokemus (Aberdeenissa) ei sitten taas ollut ihan niin positiivinen ja siitä kirjoittelinkin tuonne Skotlanti -blogiini perusteellisesti:

    http://toluckytown.blogspot.co.uk/2013/08/skotlantilainen-sairaalakokemus.html

    Muista lääkärikokemuksista löytyy ihan tuon mun treeniblogin kautta juttua heinäkuusta eteenpäin.

    Hammaslääkärissä ei ole vielä tarvinnut käydä. Täytynee lukea sun postaus aiheesta, jos joskus pitääkin käväistä!

    Paljon paranemisia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Heidi! :) mukava saada muidenkin näkemyksiä tähän asiaan, koska itselläni tämä oli pääasiassa kurja kokemus, joka onneksi sai onnellisen lopun!

      Poista