maanantai 27. tammikuuta 2014

Urheillaan vanhuutta varten

Uskon, että moni urheilua harrastava on miettinyt syitä urheilemiseen. Varmasti myös moni, joka ei urheilua harrasta lainkaan, on pohtinut syitä siihen miksi kannattaisi liikkua. Usein ensimmäisenä esille nousee ulkonäölliset seikat sekä päivittäinen hyvinvointi. Mutta entä se tulevaisuus? Miten mahtavaa olisi olla hyvinvoiva myös vanhempana? Saatika sitten juosta 70-vuotiaana kymppi tuosta vain?

Tämä asia on viime päivinä noussut useasti mieleeni, sillä kesällä 78-vuotta täyttävä ukkini on tällä hetkellä hiihtämässä veteraanien MM-kisoissa Itävallassa. Tänään kyseinen superukki oli hiihtänyt, tai oikeastaan luistellut, itselleen 10 kilometrin matkalla hopeamitalin. Koko elämäni ajan olen seurannut kuinka ukki hiihtää kaikki talvet, rullahiihtää kesät ja juoksee matkoja, joita moni meistä ei varmaan pystyisi juoksemaan. Lapsena kehuskelimme veljeni kanssa kavereillemme kuinka meidän ukilla on sixpack, eikä se sixpack ollut todellakaan jääkaapissa. Käsieni sormet eivät siis millään riitä laskemaan, montako kertaa olen jollekkin todennut, että juuri tuollainen vanhus minä tahdon olla. Saatika montako kymmentä kertaa tuo ajatus on mielessäni vilahtanut. Eikä sillä että 80-vuotias mummoni tulisi yhtään perässä. Hän ei ole vain tainnut joutua hiihtokärpäsen puremaksi.


Vaikka nautinkin muutoksista, joita näen ja koen kehossani tällä hetkellä, on mielestäni tärkeää ajatella myös tulevaisuutta. En kuitenkaan tarkoita, että meistä jokaisesta pitäisi tulla salihirmuja tai maratoonareita, vaan liikkua sillä tavalla mikä itselleen sopii ja mistä nauttii, oli se sitten kävelyä, zumbaa tai kovan luokan salitreeniä. Tottakai urheilu saattaa aiheuttaa myös pahoja rasitusvammoja polviin, selkään ja muihin kehomme tärkeisiin osiin ja tietysti on mahdollista sairastua moneen sairauteen vaikka urheilisikin. Ei kaikkea voi aina tietää. Urheilulla on kuitenkin mahdollista edistää terveyttään ja ehkäistä esimerkiksi kansansairauksia. 

Kuvassa ei sitten ole oma superukkini, vaan se on napattu täältä

2 kommenttia:

  1. Liikunta ja urheilu tuo paljon lisävuosia, eli vaikka tulokset tosiaan ei näy heti, niin vuosien myötä kyllä. Ruokavaliolla on varmasti vielä isompi siivu tässä asiassa, mutta kyllä se liikunta vaan pitää meidät elossa ja vireinä. Silläkin voi tosin moni pilata tulevaisuutensa ja vanhat päivät, kun urheilevat liikaa. Kroppa ei kestä ihan kaikkea ja veikkaan, että esimerkiksi monet kehonrakennuskisaajat ja paljon hormoneita vetävät urheilijat eivät vanhoja päiviään näe. Mikä on harmi.

    Terve liikunta on kuitenkin hyvästä, kuten sanoitkin. Siulla on fiksuja ajatuksia :)

    VastaaPoista