keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Herkkulakon herkkuja

Kuten tammikuussa mainitsinkin, minulla on päällä jonkun sortin herkkulakko. Voin myöntää ilman suurempia tunnon tuskia syöneeni yhtenä päivänä muutaman keksin, sillä muuten en olisi päässyt koko mieleni vallanneesta salted caramel and chocolate chip cookie -pakkomielteestä eroon. Mutta se niistä kekseistä. Voihan sitä herkutella monella muullakin tapaa kuin kaupan karkeilla tai voista ja sokerista valmistetuilla piirakoilla.

Ihan ensimmäisenä mieleeni tulee marjat, hedelmät, soijajogurtit ja muut nopeasti valmistetut herkut. Mutta kenelle oikeasti kelpaa omena, kun mieli huutaa uunituoretta piirakkaa? Varmasti harvalle! Oma ykköseni on paljon blogissani ja instagramissani pyörinyt marjapiirakka. Siinä on kaikki mitä saatan toivoa, kun mieleni kaipaa tuoretta herkkua. Tätä kun nauttii itsetehdyn jäätelön, soijajogurtin tai vaikka itse valmistetun vaniljakastikkeen kanssa, voi hyvillä mielin jatkaa herkkulakkoaan. Tässä ei ole aamupuuroa ja lounasta kummepia aineosia, makua vaan miljoona kertaa enemmän!

Välillä taas iskee hiilarihimo. Silloin teen omenapaistosta kevyemmällä otteella. Jätän suosiolla rasvapaketin ja sokerit kauppaan ja väännän paistoksen kaurapäällisen simppelisti rahkan tai jogurtin sekä kookosöljyn avulla. Makuhermot hyrrää ja hiilihydraattitarpeet varmasti täytetty! Varoituksen sanana haluan kuitenkin mainita mahdollisen addiktion, sillä kukapa ei pitäisi kanelisesta omena-kaurapaistoksesta?

Myös fitnessmimmeille ja -miekkosille on tarjolla herkkua. Omalta osaltani tämä viime kesän lähes jokapäivänen herkku on jäänyt nyt hetkeksi tauolle, sillä en omista sähkövispilää ja en ole sitä viitsinyt viimeiselle vuodelleni Skotlantiin ostaa. Toisaalta, olisi tämä proteiinivaahto kyllä se on ostoksen arvoinen. Miettikää makoisaa moussea. Miettikää suussasulavaa marjaista tai banaanista vaahtoa. Tämä herkku maistuu niin jälkkärinä kuin palkkarinakin! Samaan, korkeaproteiinisten herkkujen sarjaan, kuuluu myös maistuva marjahyytelö. Reseptissä on paljon jouston varaa ja hyytelöstä/hyydykkeestä voi myös kokeilla tehdä juustokakkua valmistamalla sille pohjan.

Entä oletteko kokeilleet mukikakkua (mug cake)? Kyseessä on maailman helpoin ja myös helpoiten muokattava herkku. Mukikakkuun tulee kananmuna tai valkuainen sekä levinjauhetta. Näiden perusaineosien lisäksi voit laittaa mitä ikinä haluat! Esimerkiksi vaniljaproteiinia (heraa tai kaseiinia) yksi mitallinen, mantelimaitoa, pakastemarjoja, kardemummaa, steviaa ja kaurahiutaleita. Vaihtoehtoisesti vaikka omenaa ja kanelia marjojen ja kardemumman tilalle. Tai kokeile suklaakakkuversiota ja laita sekaan 100% kaakaojauhetta. Tai kokeile muussata banaani sekaan! Reseptien kirjo on valtava, mutta peruskonsepti pysyy samana. Sekoita kaikki aineet sekaisin mukiin tai kulhoon ja peitä astia kelmulla. Laita kupponen mikroon noin minuutiksi, poista kelmu ja laita viellä alle puoleksi minuutiksi. Kannattaa silmäillä kakkusta aina välillä, sillä se saattaa turvota hetkessä reunojen yli. Mukikakun valmistus saattaa vaatia hieman harjoittelua, sillä eri kakut vaativat eri ajan. Välillä kakusta tulee liian kiinteää ja toisinaan taas sisältö jää nestemäiseksi. Alla olevassa kuvassa mukikakku on nautittu jo aiemmin mainitsemani proteiinivaahdon kanssa aamupalaksi (oikeassa yläkulmassa oleva kuva).


Myös monelle tuntuu maistuvan proteiinipannarit. Niillä voi aloittaa päivän, jos aikaa riittää tai syödä vaikka vapaapäivänä lounaaksi! Oma lempparipannarini paistuu kätevästi uunissa, vaatii vain muutaman ainesosan ja maistuu ihanalle! Pannulla paistettavien pannarien reseptejä löytyy netistä sadoittain, joten sinne vain pyörimään! Itse teen pannarini aina perusaineista, kuten proteiinijauheesta, banaanista, kaurahiutaleista, kookos-/mantelijauhosta, steviasta, jostain maidosta, kananmunista/valkuaisista ja maustan ne mieleni mukaan. Välillä maistuu kaardemumma, toisinaan piparkakkumaiste tai vaikka kaneli.

Ja tiesittekö, myös kikherneistä saa suussasulavia herkkuja (googlettakaa vaikka chick pea cookies). Niistä saa myös piirakkaa tai skonsseja! Terveysherkkukokkauksessa on mielestäni juuri ennakkoluulottomuus ja kokeilu tärkeää! Mitä sitten, jos mukikakku ei onnistunut tai proteiinivaahdosta tuli enemmän sorbettia kuin moussea? Itse olen syönyt kuluneen vuoden aikana aikamoisia herkkuja, joita en olisi vielä sitä ennen kuvitellutkaan laittavani suuhuni!

2 kommenttia:

  1. Ihanan näköisiä herkkuja :) Hehe, tykkään jo otsikosta, kun herkkulakossakaan ei tarvitse olla ilman herkkuja! Ja todellakin liputan marjapiirakan, mukikakkujen ja proteiinipannareiden puolesta myöskin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisihan se kurjaa, jos herkuttelu pitäisi lopettaa herkkulakon aikana! ;)

      Poista