tiistai 11. maaliskuuta 2014

Makeita herkkuja kikherneistä

Olen aiemminkin kirjoitellut muutamia reseptejä, pääasiassa makeiden herkkujen ohjeita, joihin tulee kikherneitä. Nyt kuitenkin pidemmän papuleipomiskokemuksen jälkeen kikherneleivoksistani on tullut todellisia herkkuja, joita syön erittäinkin usein. Etenkin näin sairastellessa on tehnyt mieli herkutella tuplana enemmän, joten keittiössäni survin on survonut kikherneitä oikein urakalla. Herkuttelin viime viikon aikana muutaman kerran maapähkinä-kikhernekekseillä (taivaallisia!) ja sitten kun maapähkinävoi loppui kaapista, tilalle tuli kikherneskonssit (maailman paras aamupala!). Eilisessä postauksessa vilahtikin kuva banaani-kikherneleivoksista ja tänään taas tein aamupalaksi valkosuklaa-vadelmaskonsseja. Kuvissa skonssit ovat hieman hassun värisiä, sillä menin sekoittamaan taikinaa vielä uudemman kerran ja vadelmien väri levisi.

Nyt siis taas ennakkoluulot narikkaan ja leipomaan herkullisia, ihanan murenevia, gluteenittomia ja (ilman proteiinijauheita) myös sokerittomia kikhernekeksejä ja -skonsseja!


Maapähkinä-kikhernekeksit (3-4 kpl)

Puolikas purkillinen kikherneitä (n. 100-130g)
2 rkl maapähkinävoita
Vajaa 1 tl leivinjauhetta
Steviaa, ripaus suolaa ja tarvittaessa loraus jotain nestettä
Halutessasi lisää sekaan pieneksi pilkottu banaani tai tumman suklaan palasia

Kikherneskonssit (3-4kpl)

Puolikas purkillinen kikherneitä (n. 100-130g)
1 valkuainen
25g/1 kauhallinen heraproteiinia tai osa proteiinijauhetta ja osa kaurahiutaleita (esim. omena-kaneli, vanilja, valkosuklaa)
n. 1 rkl maustamatonta jogurttia (tai vaihtoehtoisesti tarpeeksi jotain muuta nestettä, esim. mantelimaitoa)
Steviaa (jos proteiini on jo valmiiksi imelää, kannattaa taikinaa maistaa ennen makeutusta)
Vajaa 1 tl leivinjauhetta
Ripaus suolaa
Halutessasi voit laittaa mausteita, esim. kardemummaa, kanelia tai pakastemarjoja, rusinoita, suklaan palasia, omenan /banaanin palasia tai mitä vain mielesi tekee. Kuvissa olevissa skonsseissa on pakastevadelmia murskattuna.

Kuten huomaatte, kumpaankin reseptiin kikherneiden ja leivinjauheen lisäksi voi laittaa mitä mieli tekee. Oma lempparini on banaani ja maapähkinävoi.

Eli, laita uuni lämpiämään noin 180-200 asteeseen. Survo kikherneet (skonsseissa myös valkuainen ja proteiinijauhe). Sekoita käsin loput aineet sekaan ja muotoile keksit/skonssit pellille. Molempien reseptien taikinan tulee olla tönkköä, kuten kuvissani näkyy. Itse pyrin muotoilemaan skonssit aina käsin ja keksien taikinan ollessa hieman löysempää/tarttuvampaa, muotoilen ne lusikan avulla. Paista keksejä/skonsseja uunissa 15-20 minuuttia (kokeilun haluisen leipoja-äitini mukaan 18 minuuttiaa) tai kunnes pinta on hieman ruskistunut.

2 kommenttia:

  1. Moikka - täällä yksi skonssien kokeilija ;)
    Kyllä sinun skonssit on mukavamman näköisiä, värikkäitä. Omistani tuli melko haljuja, kun ei ollut sattumia. MUTTA hyvin maistuu eikä varmaan jäänyt viimeisiksi kikherneskonsseiksi. Seuraavalla kerralla laitan taikinaan värikkäitä sattumia, marjoja varmaankin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sattumat ovat omaankin makuun, vaikka kyllä ilmankin maistuu! Monella mausteellakin skonsseja saa muokattua omaan makuun sopivaksi :)

      Poista