tiistai 4. maaliskuuta 2014

Proteiinipannaria pavuista

Viimeisen viikon sisällä elämäni on ollut aika opparipainotteista, joten postaukset ovat jääneet vähiin. Poikkeuksena arjessani on ollut Iidan synttärit lauantaina sekä lentopallopeli sunnuntaina. Eilen illalla kuitenkin iski kirjoitushimo, sillä onnistuin summanmutikassa tyhjistä ruokakaapeista kokoamaan mahtavan proteiinipannarin. Olen todella laiska paistamaan pannareita pannulla, joten täydelliselle uunipannarille onkin ollut tarvetta. Päätin kuitenkin ennen reseptin jakamista kokeilla pannaria vielä uudemman kerran hieman eri ainesosilla ja ottaa valokuvat mieluummin päivänvalossa eilisten pannukakkukestieni sijaan, jotka tapahtuivat opparin ääressä (vaihteeksi) peittoon kääriytyneenä sängyssäni. Toisekseen, sosiaalinen media ja radio ilmoittivat heti aamusta, että tänään on Pancake Day, eli ajoitus tuskin voisi olla enää paremmin kohdillaan! Pannari onnistui siis tänäänkin erittäin hyvin ja siksi haluankin jakaa ohjeen kanssanne. Tämä ohje on supersimppeli ja siihen yllättäen tulee papuja sekä proteiinijauhetta. Pavut ovat kyllä terveellisen leivonnan pelastus!



Yhden nälkäisen naisen uunipannari:

2 kananmunaa TAI kananmuna ja 2 valkuaista
1 dl vaaleita papuja (itse käytin butter beanseja)
1 kauhallinen proteiinijauhetta (noin 25g, itse käytin vaniljan makuista)
1 kukkurallinen rkl kaurahiutaleita (edit: 2 viikkoa myöhemmin lähes päivittäin tätä valmistaessani huomasin jättäneeni hiutaleet kokonaan pois, toimii siis ilmankin!)
½-1 dl nestettä, esim. soija- tai mantelimaitoa, tavallista maitoa, yms.
Hieman alle 1 tl leivinjauhetta
Maun mukaan steviaa ja kardemummaa
Ripaus suolaa

Ensimmäisessä versiossani käytin 1 kananmunan ja 2 valkuaista sekä ksantaanikumia. Ksantaanin takia taikinaan sai lisätä hieman enemmän nestettä ja pannarista tuli kuohkeampi. Toisella kerralla kokeilin pannaria kahdella kananmunalla ja ilman ksantaanikumia. Mielestäni pannari onnistui lähes yhtä hyvin, vaikka kyllä tuo ksantaanikumi koostumusta parantaa.

Napsauta siis ensiksi uuni lämpiämään n. 200 asteeseen. Survo kaikki aineet sekaisin ja tarkasta maku. Vuoraa pienehkö vuoka leivinpaperilla ja sipaise siihen hieman öljyä, esim. kylmäpuristettua kookosöljyä. Kaada taikina vuokaan ja paista noin 15-20 minuuttia, kunnes pinta on saanut hieman väriä. Nauti herkullinen pannari vaikka marjojen, pähkinävoin tai soijajogurtin kanssa. Ravintoarvoiltaan tämä herkku sopii niin aamupalaksi kuin välipalaksi. Eilen meni jopa iltapalaksi rahkan ja kookoshiutaleiden kanssa.



Herkullista pannaripäivää kaikille!

2 kommenttia:

  1. Pakastimesta löytyi sopivasti keitettyjä vaaleita papuja, joten ohjettasi kokeilemaan.
    Papupannari kruunasi Laskiaistiistain illan meidänkin perheessä! :D
    Kiitos ohjeesta.

    VastaaPoista