maanantai 17. maaliskuuta 2014

Täydellinen, terveellinen ja gluteeniton suolainen piirakka

Blogini resepteistä voi varmaankin päätellä, että tämä neiti rakastaa makeaa. On skonsseja, piirakoita ja pavuista rakennettuja reseptejä, mutta kaikki tähtäävät tyydyttämään juuri makeanhimoa. Viimeisen viikon aikana päässäni on kuitenkin pyörinyt idea suolaisesta papupohjaisesta piirakasta. Suolaisten leipomusten puolelta kokemus on kuitenkin naurettavan suppea, joten aloitin piirakkasuunnitteluni selailemalla tavallisten suolaisten piirakoiden täytevalikoimaa. Ideat herkullisesta lohipiirakasta tai perus kinkkupiiraasta pyörähtelivät mielessäni. En kuitenkaan halunnut vetää ensikertalaisena liian villiksi, sillä mitä jos papupohjainen piirakka ei sopisikaan ah-niin-ihanan lohen kanssa. Tai entä, jos koko piirakka ei vain onnistuisi lainkaan? Lähdin siis helpolle linjalle ja täytin piirakkani parsakaalilla, pinaatilla ja fetalla.


Minulla ei ollut todellakaan tietoa, että miten piirakalle kävisi. Kymmenen minuutin jälkeen kurkkasin uuniin ja totesin, että jaahas tänään näköjään syödään munamaitokeittoa herneproteiinimössön kanssa. Mutta ei, puolen tunnin päästä minua odotti uunissa täydellinen, gluteeniton, helppo ja all natural kasvispiiras. Oikeesti, mie romahan! Olin jo ehtinyt heittää hanskat kehään ja sitten ensimmäinen vedos onnistuukin paremmin kuin ikinä olisin voinut kuvitella. Piiras pysyy kasassa, vaikka söisi käsin. Maku on juuri sopiva, vaikka herneproteiini tuokin taikinaan oman makunsa. Vielä ennen herkkupiirasreseptin jakoan haluan muistuttaa, että tämä leipuri heittelee aineet summan mutikassa ja mitat ovat vain arvoita. Eli pidä omat silmät ja makuhermot hereillä niin varmasti hyvä tulee!

Suolainen piirakka papupohjalla 

Pohja
2-3 dl vaaleita papuja
2 kananmunaa
3 kukkurallista rkl herneproteiinia (ainakin Pulsin on luonnollista ja gluteenitonta)
Ripaus suolaa
Vajaa 1tl leivinjauhetta
Vajaa 1tl ksantaanikumia (uskaltaisin luvata, että onnistuu ilmankin)

Munamaito
2 kananmunaa
2 dl maitoa (itse laitoin makeuttamatonta mantelimaitoa)
Ripaus suolaa ja mustapippuria

Täytteeksi mitä haluat! Itse keitin parsakaalin pieneksi leikattuja paloja ja pakastepinaattia (ei silputtua) kasvisliemikuution kanssa, silppusin tuoretta pinaattia ja päälle ripottelin rasvaista fetajuustoa. Suomessa haluan todellakin kokeilla kinkkupiirakkaa 100% kinkkusuikaleilla. Tai juuri sitä lohipiirakkaa!

Survo pohjan aineet sekaisin. Laita pieneen vuokaan leivinpaperia ja levitä suht tönkkö taikina vuoan pohjalle ja muutaman sentin verran reunoille. Kaada päälle haluamasi täytteet sekä munamaito. Paista noin 200 asteisessa uunissa, kunnes munamaito on jähmettynyt ja reunat ovat hieman ruskistuneet (noin 30-40min).


Ja mitä ravintoarvoihin tulee, niin ne ovat huikeat. Kokeilemillani täytteillä neljän palan piiraan energiamääräksi tuli vain alle 700kcal. Proteiinin määrä pyörii siinä 70g kieppeillä, kun taas hiilihydraatit ja rasva jäivät hieman alle 30g. 

1 kommentti:

  1. Näyttää hyvältä! Voisiko herneproteinin korvata jollain? :)

    VastaaPoista