sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Ajatuksia Saksasta

Nyt kun oppari on hoidettu pois päiväjärjestyksestä, on minulla vihdoinkin ollut aikaa siirtää ajatuksia kohti seuraavaa asuinmaatani. Asuntoa olen metsästellyt aika ahkerasti, mutta sillä saralla on yhä harvinaisen hiljaista. Olisin hirmuisesti halunnut muuttaa johonkin nättiin yksiöön keskustassa tai vanhankaupungin kupeessa. Järki kuitenkin käski olla sijoittamatta pesukoneisiin ja sänkyihin vielä, sillä enhän minä tiedä mitä kaikkea vielä voi tapahtua. Ja asunnon etsiminen on tietysti myös helpompaa paikan päällä. Eli jos vaikka puolen vuoden päästä näyttää, että this is it ja Düsseldorf on vienyt sydämeni, voin vihdoinkin lopettaa soluasumisen ja saada sen ihanan pienen yksiön. Olen sosiaalinen ihminen, mutta tuhottoman väsynyt soluasuntoihin. Ensimmäiseen soluun muutin melkein 8 vuotta sitten ja sen jälkeen on koettu todella monta kämppistä. Nopeasti laskettuna olen jakanut asunnon lähes 20 aiemmin tuntemattoman ihmisen kanssa.


Kämppämetsästyksen lisäksi olen suunnitellut ja järjestellyt tavaroiden lähettämistä Aberdeenistä suoraa Düsseldorfiin. Sillä yrityksellä ei ollut resursseja säilyttää tavaroitani muutamaa viikkoa ja ainoalla Düsseldorfissa asuvalla tutullani on pidempi työmatka toisella puolella maailmaa juuri silloin kun haluaisin lähettää tavarani, on toteutus ollut hieman hankalampaa. Onnekseni tuttuni pyysi apua ystävältään, jolle minä nyt todennäköisesti postitan parit paketit. Jännä miten paljon halvempi on postittaa täältä Saksaan, kuin vaikka Suomeen!

Tietysti olen myös katsellut kuntosaleja, miettinyt lentopäiviä ja muuten vaan tutustunut kaupunkiin. Välillä innostun hirmuisesti ja sitten välillä tulee ehkä hieman väsynyt olo, että taas pitää hoitaa pankkiasiat ja matkakortit ja kaiken maailman veroilmoitukset. Mielelläni olisin myös lähtenyt syksyllä Aasiaan reissuun, eli tietysti lomailun vaihtaminen työn täytteiseen arkeen välillä hieman harmittaa. Mutta uskon (ja toivon), että en kadu tätä päätöstä, sillä asioita puntaroituani muutamia viikkoja tuntui tämä vaihtoehto kaikista parhaimmalta. Uskon, että ensimmäisten viikkojen jälkeen kun asunnot ja muut asiat on reilassa, tämä välillä ilmestyvä turhautuneisuus ja ahdistus kaikkoaa. Tietysti asiaan vaikuttaa vahvasti myös minulle vieras kieli. Tulevassa työpaikassani suurin osa ihmisistä on ulkomaalaisia, eli englanti on onneksi vahvasti läsnä työpäivissä. Turkissa asuessani en muista mitenkään huonona asiana sitä, että en ymmärtänyt kieltä. Sain kamalasti apua turkkilaisislta kämppiksiltäni, sillä virastotaloissa englannin kielistä palvelua oli turha odottaa. Uskon, että Saksassa kuitenkin englanti on ihmisillä edes hieman paremmin hallussa. Mutta tiedättekö, kaikki kauppareissut ja muut arkiset asiat joihin tulee nyt lisää haastetta. Tietysti seuraavan ainakin 12 kuukauden aikana minulla on mahdollisuus oppia myös uutta kieltä ja varmaan aionkin panostaa siihen, jos vain aika ja energia riittävät.

Olen myös kuullut ihan hirmuisesti hyviä kommentteja Düsseldrofista sekä Saksassa asumisesta yleisesti. Pidän siitä, että maassa asiat toimivat ja homma on sopivan järjestelmällistä. Muutama päivä sitten kävin viemässä sopparin postiin ja nainen kysyi, että olenko Düsseldorfista. Sanoin, että en, mutta olen muuttamassa sinne. Hän sanoi, että you're gonna love it. Hän oli asunut jossain Düsseldorfin lähellä reilut 10 vuotta. Myös kaikki saksalaiset tai Düsseldorfissa vierailleet tuttuni sanovat, että minä tulen pitämään siitä. Ja jos totta puhutaan, haluaisin niin paljon tykästyä johonkin kaupunkiin. Haluaisin, että ei tarvitsisi enää etsiä sitä ns. omaa paikkaa. Vaan, että jossain olisi hyvä olla ja viihtyisin pidempäänkin kuin vuoden.

Eli tällä hetkellä ollaan hieman erikoisissa tunnelmissa. Haikeutta muuttuneista suunnitelmista, innostuneisuutta uudesta työstä ja ahdistuneisuutta taas edessä olevien asioiden hoitamisesta ja vieraasta kielestä. Kuten eilen kirjoitinkin, jos asiat menevät täysin penkin alle, aina voi palata! Vaikka siihen tarvitaan kyllä aika paljon vastoinkäymisiä, että minä luovuttaisin.

2 kommenttia:

  1. Kiva kuulla ajatuksia tulevasta muutosta! Olen myös kuullut kaupungista hyvää. Toivottavasti tykästyt siihen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan! Varmasti tulee tässä vielä ajatuksia, kunhan alan oikeasti sisäistämään asian. Ennen Saksaan muuttoa kuitenkin on vielä lomareissu, tentit ja Suomen loma. Olen muutenkin aina surkea sisäistämään tällaisia isoja asioita ja yhtäkkiä sitten huomaankin olevani jossain ihan muualla :D

      Poista