perjantai 18. huhtikuuta 2014

Tulenko kaipaamaan Britanniaa ja Aberdeeniä?

Viime viikolla ennen Saksaan muuton selviämistä kävin pankissa perumassa kuntosalijäsenyyteni (jep, täällä jotkut asiat toimivat vaikeimman kautta, etenkin raha-asioissa) ja tiskillä ollessani päätin myös kysyä tilin tyhjentämisestä ja mahdollisesti kokonaan sulkemisesta. Ilmaisin asian nuorukaiselle sanoin, jotka herättivät minutkin: "Olen lähdössä pois maasta ja tällä hetkellä ei ole mitään aikomusta tulla takaisin". Suomeksi sanottuna kuulosti ehkä hieman karummalta, mutta etenkin nyt Saksaan muuton selvetessä (sopparia odotellessa!) tuo lause on todellakin karu fakta. Tänään aamulla taas soitin peruakseni puhelinliittymän ja paperista suoraan lukiessaan puhelimen toisessa päässä oleva herra kysyi, että minne minä muutan. Olinhan minä hänellekkin ilmoittanut perumisen syyksi maasta pois muuton. Häkellyin itsekkin hetkeksi, ennen kuin vastasin, että "Saksaan". Vaikka puhelinliittymäni ja kaikenmaailman vuokrasopparit ja nettiliittymät olen viimeisten vuosien aikana perunut ainakin kerran vuodessa, nyt tämä kaikki on kuitenkin erilaista. Joka kerta Britanniasta lähtiessäni näiden melkein 5 vuoden aikana olen aina tiennyt palaavani. Kun tämä maa on ollut niin suuri osa elämääni, tuntuu jotenkin oudolta lähteä ja olla mahdollisesti palaamatta koskaan. Tuo nyt oli ehkä liioittelua, enköhän minä tule käymään Lontoossa vielä useasti ainakin lomalla. Mutta entä Aberdeen? Nyt kun olen päättänyt olla tulematta valmistujaisiin, vaikka puvun teetätinkin naurettavan halvalla Vietnamissa, niin en todellakaan tiedä tulenko enää koskaan näkemään tätä tuulista, kylmää ja pohjoista kaupunkia. Joka kuitenkin on ollut niin järkyttävän suuri osa elämääni, olenhan suorittanut täällä Honours-tutkintoni.

Paljon on täällä olemista vastaan välillä taisteltu, asioista kiukuteltu, ärsyynnytty ja valitettu. Silti olen kuitenkin oppinut pitämään Britanniasta aika paljon ja joitakin asioita tulen varmasti kaipaamaan. Saksaan muuttaessa ensimmäisenä tulee varmasti vastaan kieli. Skotlantilaisia (etenkin mummoja) on välillä aika mahdoton ymmärtää, mutta uskon että saksaa puhumattomalle saksalaisia mummoja on vieläkin vaikeampi ymmärtää. Täällä asuessani tiedän myös mitä ostan kaupasta ja tiedän, että Amazonista saa tilattua kaiken mitä ihminen tarvitsee. Toimittaako Amazon Saksaan? En tiedä, mutta toivon syvästi! 


Opparini ensi viikolla valmistuttua (naurattaa kun ajattelen, että sunnuntaina kirjoitin kuinka en ole saanut hermoromahduksia ja maanantaista alkaen 2 vuorokauden ajan romahtelin varmaan tunnin välein) aion ottaa Aberdeenistä kaiken ilon irti. Ensinhän tietysti lennän lomalle Saksaan ja Itävaltaan, mutta minulla on loput toukokuusta kahta tenttiä lukuun ottamatta aikaa kävellä Aberdeenin rannalla, käydä kesäisillä piknikeillä, vähentää huomattavasti vähentynyttä koirapelkoani lenkkipoluilla ja syödä ainakin sata skonssia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti