sunnuntai 24. elokuuta 2014

Elämää vieraalla kielellä

Saksaan muuttaessani olin opiskellut maan kieltä tasan nolla tuntia. Itse en ollut kovin huolestunut asiasta, mutta huomasin monen ihmettelevän, että osaanko minä saksaakin. Maassa asuessani olen taas kohdannut kysymyksen, että miten voin asua täällä, jos en osaa kieltä. Ymmärrän tuon näkökulman sillä esimerkiksi työskentelyni yrityksessä, jonka kieli olisi saksa, olisi aika mahdotonta. Onneksi minulla on mahtava mahdollisuus elää täällä käyttäen omaa äidinkieltäni ja englantia, josta on muodostunut minulle todella tuttu kommunikointikieli.

Onnekseni taustalla oli kokemus Turkissa asumisesta, jonka kieltä en maahan muuttaessani osannut tervehdystä enempää. Kiitos-sanaakin toisteltiin hetki ennen kuin se tarttui mieleeni. En kuitenkaan muista, että kokemus olisi ollut yhtään huonompi juuri sen kielen takia. Tietysti virallisia asioita hoitaessa joutui hieman säätämään, mutta usein nekin ongelmat hoituivat turkkilaisten ystävällisyyden avulla. Saksaan muuttaessani en siis pelännyt, että kielen kanssa tulisi ongelmia. Etenkin kun saksalaisten englannin kielen taito on erittäin hyvä. Olen siis selvinnyt virallisistakin asioista täällä ongelmitta. Vaikka vastassa olisi keski-ikää vanhempia henkilöitä, en ole vielä kertaakaan joutunut toteamaan, että nyt on vastassa liian korkea kielimuuri. Paitsi Hannan kanssa viime viikonloppuna pitsaa tilatessa! Menin jopa kerran pieneen sänkyihin erikoistuneeseen kauppaan ostamaan peittoja ja tyynyjä. Vanhempi mies hetkeksi häkeltyi kun pahoittelin, etten puhu saksaa. Rohkeasti hän sitten auttoi minua ja olin niin kiitollinen hänen kovasta yrityksestään, että ostin hänen suosittelemat kalliimmat tuotteet. 

Turhauttavinta on juuri se oman kielitaidon puute. Joinakin päivinä joudun hymähtämään useaankin kertaan, että Sorry I don't speak German. Oli se sitten kaupan kassalla, kun myyjä yrittää jutella minulle mukavasti tai kadulla kun joku kysyy apua. Ravintoloissa ja kahviloissa henkilökunta tuntuu auttavan mielellään, vaikken osaakaan puhua heidän kieltään. Aluksi hieman häpeilin tilata englanniksi, kunnes saksalainen ystäväni kertoi kuinka mielellään täällä englannin kieltä osaavat haluavat tarjoilla ja auttaa sillä kielellä.


Vaikka elämäni täällä toimiikin erittäin hyvin englannilla, ja jopa suomella, niin haluaisin oppia tätä kieltä. Etenkin jos aion olla maassa vuotta pidempäänkin. Ehkä saan talven tullessa itseäni niskasta kiinni ja liityttyä kielikurssille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti