tiistai 20. tammikuuta 2015

Helppo kesäkurpitsalasagne

Jos joku kysyisi minulta juuri nyt lempiruokaani, vastaisin salamana sen olevan kesäkurpitsalasagne. Kesäkurpitsalasagnessa a.k.a karppauslasagnessa yhdistyy arkiruoan helppous, lapsuudesta tutun sunnuntaiherkun maku ja tammikuun terveyspirkkojen (eli minun) vouhotus. Olen nyt jo toista kertaa peräkkäisinä kokkauspäivinäni napannut vuoallisen tirisevää terveysruokaa uunista ja kiskonut sen ennätysvauhdissa napaani. Ja koska herkku on niin hyvää, ettei kuvatuksi saa, on kuva poimittu healthyrecipesblogs -blogista


Usein kesäkurpitsalasagneen tehdään myös juustokastike, mutta koska arkena harvoin on aikaa alkaa kikkailemaan, on tästä reseptistä tullut aika vakio. Ja vaikka versioni on täysin juustoton, maistuu se taivaalliselle!

Kesäkurpitsalasagne nälästä riippuen 2-3 henkilölle:

1 iso sipuli
2 isohkoa porkkanaa
250g jauhelihaa
3 dl paseerattua tomaattia / tomaattimurskaa
Mausteita, kuten oreganoa, suolaa, mustapippuria, basilikaa
2-3 kesäkurpitsaa
1-2 dl ruokakermaa (itselläni kovassa käytössä soija-, riisi- ja kaurakermat)

Pilko sipuli ja raasta porkkanat pannulle. Paistele, heitä jauheliha sekaan, ruskista, kaada tomaattimurskat seokseen ja mausta. Leikkaa kesäkurpitsat pituussuunnassa ohuiksi levyiksi. Jos omistaa paksuja siivuja tekevän juustohöylän niin kannattaa kokeilla, sillä saa varmasti helpommin ja sormet ehjänä tehtyä 'lasagnelevyt'. Laita pohjakerros kesäkurpitsaa vuokaan, jauhelihaseosta kerros, taas kesäkurpitsaa, jauhelihaa, kesäkurpitsaa... Kaada lopuksi ruokakerma kootun lasagnen päälle. Jos villiksi ryhdyt, niin ripottele päälle vielä juustoraastetta. Paista noin 200 asteessa, 40-45 minuuttia, kunnes kesäkurpitsa on pehmennyt. Anna jäähtyä, maistuu jopa parhaalta seuraavana päivänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti