perjantai 23. tammikuuta 2015

Määmatkalle?

Törmäsin hetki sitten hauskaan termiin eräässä blogissa; määmatkailu. Pidin tuosta sanasta, jossa korostuu hämäävästi romanttisuuden huipentuma (häämatka), mutta keskittyykin tamperelaisittain yksilöön ja itsenäiseen matkaan (mää, minä). Itsensä kanssa matkailu on tosi jees ja etenkin kauemmas karatessa se voi olla todella vapauttavaakin. Samaan aikaan kuitenkin tuntuu, että itsensä kanssa reissaus ei ole se kaikista toivotuin, arvostetuin ja kannustetuin matkailumuoto. Onko siis ok lähteä määmatkalle kaupunkeihin? Voisiko se todellakin olla itsensä tutkiskelua ja rauhoittumista? Alkaisiko sinua ahdistaa yksin haahuilu, kun mitään ei voi jakaa matkakumppanille tai -seurueelle?


Omasta mielestäni itse matkan suunnitelu on helpointa yksin matkustaessa. Varaat päivät ja yöpymisen juuri kuten itsellesi sopii. Eikä tarvitse olla kyselemässä monen matkaajan mielipidettä. Olenkin kuluneen viikon aikana selannut Amsterdamin hostellivalikoimaa todella tiuhaan tahtiin. Junat saisi halvalla, mutta hyvät hostellit ovat jo myyty loppuun. Vähän väliä olen varaamassa ja sitten taas pohdin, että mitäs minä nyt siellä Amsterdamissa tekisin itsekseni. Toisaalta, se on tässä niin lähellä, että sinne voisi todellakin suunnata uudemman kerran, jos joku kaipaa myöhemmin matkaseuraa. Mitä määmatkalainen sitten tekee minilomilla? Istuu kirjan kanssa kahviloissa ja kuvailee kauniita kuvia myöhemmin muille jaettavaksi? Vai pitäisiköhän sitä yrittää etsiä paikan päältä, vaikka hostellista, matkaseuraa? 

Onko soolomatkailu no vai go?

6 kommenttia:

  1. Mä olen sen verran seurankipeä nyhverö, että mun kohdalla määmatka ei olisi mikään reissunautinto. Onhan se teoreettisesti hienoa, ettei tarvitsisi tehdä lainkaan kompromisseja matkakohteen, aikataulujen, nähtävyyksien, shoppailun ja ruokailujen suhteen esimerkiksi, mutta noh, itseni tuntien mulla olisi yksinäistä ja tylsää jo ekana päivänä. Mulle tulee jo täällä Genevessä tenkkapooahdistus jos joudun yksin keksimään itselleni tekemistä eikä ole seuraa koko päivänä :D En silti epäile, etteikö monelle rohkeammalle ja sosiaalisemmalle (=sosialisoi sitten uusien tuttavuuksien kanssa paikanpäällä) määmatka ole varsin kiva vaihtoehto :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla jotain näkökulmaa! Näin olenkin ajatellut ja tutuilta kuullut, että joillekkin se saattaisi olla aika ahdistavaa ja yksinäistä. Omalla kohdallani olen kuitenkin useasti tullut tulokseen, että matkusta yksin tai älä matkusta lainkaan. Usein myös hieman tuntemattomampi tai sellainen "vain seuran vuoksi seura" tuntuu joskus pelottavammalta kuin ajatus yksin lähtemisestä.

      Poista
  2. Mä huomaan että joskus oikein kaipaan viettää aikaa ihan itsekseni ja voisinkin hyvin lähteä reissuun myös vaan itseni kanssa (ja olen sen tehnytkin). Tosin luulen että mä ehkä lähtisin yksin just kaupunkireissulle koska silloin on niin paljon kaikkea tekemistä. Mä olin kerran reissussa D.C.:ssä yksin ja se oli oikeasti tosi kivaa, sain mennä ja tulla just niinkuin huvitti :D Mutta toisaalta mulla on myös se,että olen vähän nirso matkaseurastani, mielummin melkein lähden yksin kuin jonkun puolitutun kanssa jota en tunne kamalan hyvin. But that's just me :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo, just tota tossa aiemmassa kommentissa sivusinkin ja voin todellakin samaistua, että mieluummin ehkä yksin kuin puolitutun kanssa. Puolitutun kanssa voi olla superkivaa tai sitten mennä sukset ristiin. Ehkäpä nyt sun kommentin avulla tsemppaan itseni sinne Amsterdamiin parin viikon päästä! :D

      Poista
  3. Mä odottaisin vielä hieman ja lähtisin sinuna Damiin vasta kun siellä on kunnolla kevät - tai sitten menisin sillon uudestaan jos päätät kuitenkin lähteä jo nyt :D Siellä kannattaa nimittäin ehottomasti vuokrata pyörä ja pyöräillä ympäri kaupunkia! Se on just hyvää puuhaa yksin, kun saa mennä minne haluaa ja omaan tahtiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on yks vaihtoehto, jota oonkin pähkäillyt. Amsterdam olisi selkeästi suositelluin juuri loppu keväästä. Ehkä siis odotan siihen, vaikka silloin on varmasti paljon enemmän turisteja :D

      Poista