keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

KAMBODZASTA LAOSIIN JA TAKAISIN

Istun Phnom Penhissä hieman aiempaa majoitusvalikoimaamme paremman hotellin lattialla selaamassa mitä blogimaailmassa onkaan tapahtunut. Ehkä minunkin olisi aika päivittää.. Netti ei toimi sängyllä, siksi tämä oven edessä oleva käytävä on toiminut datailupaikkanani eilisestä asti. Mutta onneksi edes toimii! Lattialla seurani on juuri pakattu rinkka. Uskomatonta kuinka monta kertaa ihminen voikaan pakata rinkkansa ja kuinka monta kertaa minulla on vielä jäljellä. Mutta siis, mitä on viimeiseen viikkoon mahtunut?

- Olemme ylittäneet rajan kahdesti. Ensin lennettiin Laosiin ja eilen tultiin bussilla takaisin Kambodzaan.

- Olemme myös kyseenalaistaneet matkamme Laosiin. Paksessa tajusimme, että hotellimme on todella syrjässä ja ensimmäinen päivä meni turhautuessa. Seuraavan päivän temppelireissu oli uhattuna, sillä emme meinanneet löytää mitään paikkaa, mistä varata se. Kukaan ei puhunut englantia, ravintoloita ei näkyvissä. Söimme illalliseksi viereiseltä huoltoasemalta ostetut jäätelöt ja jogurtit. Paksen pisteet nousi hitusen, kun seuraavana päivänä löysimme keskustan. Lähtömme Paksesta oli lopuksi vielä hieman vaarassa, sillä bussifirma joka suostui hakemaan meidät niin syrjässä olevalta hotellilta oli tunnin myöhässä. Juuri kun olimme jo luovuttaneet,  bussi pysähtyi tielle ja tööttäsi meille. Voi sitä helpotuksen tunnetta!

- Nautimme Si Phan Donin (Four thousand islands) rauhasta. Jopa niin paljon, että venytimme oleskelua pienellä Don Detin saarella päivän pidempään. Kävimme melontaretkellä sekä katsomassa kaakkois-Aasian suurimpia vesiputouksia, pyöräilimme, uimme Mekong-joessa, joimme monta hedelmäpirtelöä ja ihailimme auringonlaskuja. Siellä oli ihmisen hyvä olla.

- Matkustimme 13 tuntia bussissa Laosista Phnom Penhiin. Ja tänään Phnom Penhissä olemme käyneet Kuoleman kentillä sekä S21-vankilassa. Surullista ja rankkaa historiaa, joka valtasi aamulla mielen. Sen jälkeen pyörimme markkinoilla ja katselimme kaupunkia.

Huomenna suuntaamme rannikolle Sihanoukvilleen. Katsotaan mitä siellä keksitään. Ajatuksena olisi etsiä bungalow rannalta ja nauttia lomasta ilman suurempia suunnitelmia.

1. Heipsun! Haastan sut The liebster award -haasteeseen, jonka tarkoituksena olisi nostaa alle 1000 lukijan blogien näkyvyyttä. Mikään pakko ei tietenkään ole haasteeseen vastata, mutta jos innostaa niin tsekkaa ohjeet blogistani. :--)

1. Kiitos kivasta haasteesta Roosa, katson josko reissusta tullessa tarttuisin haasteeseen :)

2. Four thousand islands näyttää kyllä aika mukavalta paikalta! Siellä viihtyisi varmasti pidempäänkin :)

1. Todellakin! Onneksi kuitenkin jatkoimme Kambodzan rannikolle saarelle, jossa oli vielä kauniimmat maisemat ja rauhallinen tunnelma :) siitä lisää kunhan pääsen Saksaan koneen äärellä!